Montse Dopico | @montsedopico praza.com
O pasado xa pasou, e non podemos volver a el, por
moito que nos empeñemos. Reconstruílo é unha tarefa que se sitúa nas marxes
entre a realidade e a ficción e que ten moito que ver coa literatura. Esta é
unha das teses fundamentais de La invención del pasado. Verdad y ficción en
la historia de España, o novo ensaio do escritor e xornalista Miguel Anxo
Murado. Xa di el que non é un libro de historia. Senón un libro sobre a
historia, sobre como se fai a historia e sobre as limitacións que os
historiadores atopan para explicar o pasado. O seu obxectivo é cuestionar a
visión da historia como verdade revelada e promover unha achega crítica e
escéptica á mesma. Non desde un discurso posmoderno que cuestione a
posibilidade da mesma historia. Senón desde unha perspectiva na que a
metodoloxía axude a desterrar o mito. Todos os mitos, tamén o da historia como
clave máxica da compresión do presente.
O libro convida o lector a ser escéptico e crítico
coa historia. Mais o que di pode resultar chocante, sobre todo, para quen crea
na historia como verdade obxectiva, que é algo que en ciencias sociais leva xa
moito tempo discutíndose, non si?
É verdade, e eu creo que a novidade do libro é máis
ben que é unha obra de divulgación. Os libros de historiografía adoitan ser non
só moi académicos, senón farragosos. Falar de historiografía implica citar
moitas fontes, títulos, datos… e iso fai que sexan libros densos. Ademais, a
historiografía é un coñecemento que presupón outro, que é a historia. Eu
escollín a historia de España porque o libro vai dirixido a un público español,
pero podía ter escollido calquera outro país. Seleccionei exemplos
ilustrativos, de partes da historia moi coñecidas, para non ter que pararme en
dar moita explicación histórica.
A obra explica, sobre todo, como se fai a historia.
Cuestiona que a metodoloxía sexa unha garantía, pero tampouco a desbota. De
feito, para rexeitar mitos recorre vostede, precisamente, á metodoloxía.
O libro escolle casos extremos para que se vexan os
límites que ten a historia para coñecer o pasado. Pero iso non quere dicir que
a historia sexa imposible. O obxectivo é facer que o lector dubide do que lle
contaron, que se decate de que é todo máis complicado. Pero non quero dicir que
toda a historia se faga mal, como no caso deses casos extremos que cito. De
todas maneiras, eu non nego a metodoloxía. Non é un libro que negue a
posibilidade da obxectividade, senón que o que defende é unha historia cunha
obxectividade maior. Porque penso que o que pasa, moitas veces, é que a
historia non é o suficientemente científica. O meu non é un enfoque, nese
sentido, posmoderno. Aínda que si entendo que a tendencia da historia cara a
confluír coa literatura é maior que noutras ciencias sociais.
Atrévese vostede a meterse con Menéndez Pidal. Non
todo o mundo o faría.
O libro precisaba un fío condutor e pensei que
Menéndez Pidal era unha boa opción. El representa o canon da historia de
España. E creo que o trato con cariño, malia que fale dos seus erros. É certo
que conto cousas del que normalmente non se contan, pero iso non é culpa miña,
senón de quen non as conta. El tiña un modo de entender a historia que non é o
actual, senón que é o propio da época. Pero non por iso deixa de ser un gran
sabio. El é o pai dun imaxinario da historia de España que chegou ata hoxe. É
verdade que a partir dos 70, sobre todo, esa visión da historia de España
comezou a cuestionarse desde o revisionismo da esquerda. Pero a min non me
interesa tanto ese aspecto político como o metodolóxico e epistemolóxico, que é
do que me ocupo no libro.
Dentro desa visión canónica tradicional, o do Reino
de Asturias é un dos mitos fundacionais máis importantes. Fala vostede de como
en documentos do resto de Europa se referían, para a mesma época, ao reino de
Galicia ou de Galicia e Asturias. Isto explicouno Anselmo López Carreira. Pero
son argumentos moitas veces rexeitados por “nacionalistas”.
Eu lin, coñezo ben e cito a Anselmo López Carreira,
e creo que a súa obra fixo unha achega importante. Pero non estou de acordo coa
proxección de conceptos modernos ao pasado. Quero dicir, que aínda que coincida
o nome, a Galicia medieval non é a Galicia de agora. Non creo na idea dunha
nación eterna que xa estaba aí. Non creo na nación como suxeito da historia,
agás que se queira facer unha historia nacionalista, que tamén é lexítimo pero
non é a miña maneira de entender a historia. Creo, ademais, que tamén se pode
facer unha historia nacionalista moderna, non presentista, é dicir, que non
proxecte o presente cara ao pasado. O mundo da Idade Media ten moi pouco que
ver co actual, co cal nin a Galicia nin a España medievais son a Galicia nin a
España de agora. O pasado é unha fantasía, unha invención, o que importa é o
presente. Non ten sentido andar buscando a orixe do presente no pasado, porque
o pasado é unha invención. Non podemos falar do pasado sen inventar, porque o
pasado xa pasou, non podemos recuperalo.
Non ten sentido, por iso, segundo vostede, utilizar
a historia nos debates políticos do presente. Un dos temas que trata no libro é
o imaxinario sobre a “invasión musulmá” do 711 e a chamada “Reconquista”. Que,
se cadra, si inflúen na lectura que se fai na actualidade de cuestións como a
inmigración.
Olagüe cuestionou que existise a tal “invasión
musulmá”. E ese tema é un bo exemplo de baleiro historiográfico: non temos
nada, e como non hai documentación xurdiron teorías completamente diferentes.
Conto no libro a teoría de Olagüe non porque me decante por ela, senón porque é
exemplo do que pasa cando non temos datos. Olagüe especula, pero as súas
conclusións non son menos sólidas que as da explicación tradicional. Foi moi
criticado e, como no caso da tese tradicional, a súa é apoiada ou non, moitas
veces, por motivos de carácter ideolóxico. A súa teoría é moi atractiva para
quen simpatiza coas teses da Alianza de Civilizacións, do mesmo xeito que a
tradicional é útil para as posturas máis conservadoras, que prefiren falar do
perigo do islam radical e ese tipo de cousas. Non hai ideoloxía que acepte
versións da historia que a contradigan.
Outro dos grandes mitos, relacionado co anterior, é
o da batalla de Covadonga. Explica vostede como se construíu, copiando anacos
de vidas da Santos, da Biblia, da historia grecolatina… Pero é un exemplo de
como o mito pervive a nivel popular.
É certo que unha cousa é o debate entre
historiadores ou entre xente que ten formación en historia e outra cousa é o
que a xente cre. Porque a historia responde a unha necesidade, que é a de dar
respostas sobre o pasado. E canto máis espectaculares sexan as respostas, máis
van gustar. A historia mítica funciona, transmítese polo boca a boca, e resiste
independentemente do que digan os historiadores. Pero é que tamén o que din os
historiadores é, en parte, invención, literatura, ficción.
Relatos como o de Numancia, ou o do monte Medulio
para Gallaecia, seguen unha mesma estrutura identificable noutros semellantes.
Igual que a lenda da tormenta da Armada Invencible. En que sentido é, a
historia, literatura, metáfora, relato ficcional?
Xa os historiadores romanos tiñan conciencia de ser
escritores, literatos. Trataban de embelecer o pasado, malia que utilizasen
datos reais. Pero é que tamén os novelistas utilizan datos reais. Tito Livio
era iso, un escritor. O problema foi que os historiadores do século XVIII e XIX
tomaron o que contaban os historiadores clásicos como se fose historia
positivista, científica, moderna. Tamén é certo que os historiadores clásicos
facían profesións de fe empiricistas, pero era, simplemente, retórica. E
relatos como o de Numancia son moi útiles para entreter, teñen un valor
narrativo importante. De todas maneiras, hai na construción da historia unha
fronteira delgada entre datos e ficción. O historiador ten tamén que entreter e
interesar ao lector, polo que é inevitable, nalgúns aspectos, esaxerar, usar
frases lapidarias… e todo iso acaba producindo unha deformación dos datos. Hai
historiadores que foxen disto tentando escribir só datos e datos, pero o que
conseguen é facer libros áridos. O meu libro non pretende xulgar aos
historiadores, senón dicir como se fai, en realidade, a historia. É normal que
non sexa todo obxectivo, e non hai que sentirse mal por iso. Non hai que negar
esa parte de invención, de literatura, que ten a historia. Calquera esforzo por
chegar ao pasado está condenado ao fracaso, porque a realidade do pasado non se
pode recuperar. O pasado xa pasou, e só nos quedan os vestixios. Como digo no
libro, a catedral de Burgos é antiga, pero tamén é moderna. O pasado é
inalcanzable: é máis fácil chegar a Marte, agás que construamos unha máquina do
tempo, que non creo. Non podemos volver nin aos minutos que pasaron antes dos
minutos que estamos vivindo.
As grandes narrativas dos Estados modernos europeos
tamén coinciden. E foron parte da construción e lexitimación dos propios
Estados. A visión teleolóxica da “Reconquista” ou do camiño cara á “unidade” de
España, -relato no que os Reis Católicos xogan un papel fundamental-, son bos
exemplos. Por que a revisión, -que se fixo-, tanto do imaxinario da Reconquista
como do dos Reis Católicos non tivo o impacto que podería ter fóra do ámbito
académico?
Porque, como diciamos antes, a xente rexeita a
historia que non lle gusta e queda coa que lle gusta, coa que cumpre os seus
propósitos. Fíxose un esforzo grande por desmitificar a figura de Isabel a
Católica. Explicouse que a súa construción da unidade non foi tal, subliñouse
que expulsou aos xudeus… Pero despois chega unha serie de televisión que nos di
que ela realmente non quería expulsar aos xudeus, que si había dalgunha maneira
un proxecto de unificación malia que se mantivesen os dous reinos por separado…
Mesmo o interese pola figura de Isabel a Católica foi máis ben escaso ata o
XIX, e promoveuse nun contexto no que os liberais, herdeiros das Cortes de
Cádiz, trataban de xustificar a monarquía parlamentaria. Cremos a historia que
queremos crer. E máis nun contexto no que existe una preocupación por parte do
Estado polo tema do independentismo catalán.
De todas maneiras, non é só unha cuestión política.
A Real Academia da Historia española defende, segundo comenta no seu libro, unha
visión conservadora e nacionalista. Non son só os políticos. Tamén parte dos
historiadores.
Si, claro. Hai tamén un interese corporativo. O
prestixio dun historiador tamén depende de que favoreza unhas determinadas
visións da historia, e despois tamén están as lóxicas da Universidade: a
fidelidade ao mestre… Por iso non é fácil saírse dos consensos. E non estou
dicindo que todos os consensos sexan falsos ou incorrectos. Tamén hai consensos
válidos e fundamentados, o problema é que moitas veces é difícil saír dos que
non o son, sobre todo se non tes unha liberdade para traballar. A ideoloxía
inflúe moito pero tamén é un dos problemas máis facilmente detectables. A min o
que me interesa máis é o problema que supón a natureza da documentación
histórica: fragmentaria, incompleta, escasa, modificada, copiada… e moitas
veces contraditoria. Iso por un lado, e por outro a interpretación que se fai
dos documentos, sempre discutible. Porque a historia consiste niso, en escribir
e reescribir. E hoxe, con internet, aínda se complica máis a cousa, porque
circulan moitos documentos falsos, entón pódese defender a partir deles
calquera teoría histórica.
O reducido grupo de historiadores que construíu o
canon omitiu cousas, segundo salienta, como os 200 anos que van entre Alfonso X
e Isabel a Católica, cuxa historia de guerras non cadraba ben coa da
construción da unidade de España. O propio Alfonso X, lembra, numerou os reis
anteriores segundo os seus intereses. Curiosamente, esa historia canónica
confluíu, en boa medida, coa historia oficial franquista.
Cando pensamos na historia rancia do franquismo non
nos decatamos, moitas veces, de que moitas cousas que se din non foron unha
invención do franquismo. Xa estaban antes, pois era o que dixeran Pidal e os
historiadores do XIX, malia seren liberais. Aínda que, se cadra, non son tan
liberais como ás veces os seus discípulos din. Moitos elementos desta historia
canónica eran válidos para o franquismo, porque era xa unha historia
nacionalista. O franquismo engadiu cousas, esaxerou, pero xa estaba todo máis
ou menos escrito. Claudio Sánchez-Albornoz tivo que exiliarse, pero as súas
teses, conservadoras e nacionalistas, eran asumibles para o franquismo. Mesmo
houbo teses de Américo Castro que o franquismo tamén aproveitou, malia a
postura contraria que sostiña cara á Igrexa católica. A eclosión do
nacionalismo español a raíz do Desastre do 1898 promoveu un relato histórico
que fixese énfase na unidade de España e na súa antigüidade como nación. Con
iso relaciónase, por exemplo, a construción da idea do proxecto imperial de
Carlos V. Que é anterior ao franquismo.
Alén dos documentos, desconfía tamén vostede da
pintura histórica, das reliquias e dos lugares da memoria. Por que?
Hai un perigo que está sempre, que é o do
anacronismo. As reliquias poden crear a ilusión de que chegamos ao pasado, de
que tocamos o pasado, pero non é certo, e nese sentido o culto ás reliquias do
pasado é como o culto ás reliquias relixiosas. Non somos máis listos que as
persoas que adoraban as reliquias medievais. É algo consubstancial aos humanos
esa necesidade de achegarnos ao pasado. E se a Tizona do Cid se tivo como
verdadeira durante tanto tempo, foi porque a historia nacional é unha fe que
require de reliquias. Como digo no libro, a historia, despois de todo, é unha
crenza baseada en grande medida na fe. O da pintura é distinto. O problema é
que pode crear tamén a falsa ilusión de que son como fotografías da realidade.
Cando non son máis que un xeito de representar, de interpretar o pasado, que
tampouco está libre de falsificacións.
Salienta no libro como, co goberno de Aznar, se
tentou “renacionalizar” o imaxinario español, promovendo unha visión
nacionalista da historia, contra as revisións que se fixeran. Se cadra co
goberno actual, co ministro Wert, ocorre algo semellante.
Ese é un tipo de batalla política que sempre houbo.
E si creo que se pode establecer un paralelismo entre o proxecto de Aznar e o
do goberno actual, pero por distintos motivos. No caso de Aznar, o PP gañara as
eleccións por maioría absoluta, e houbo unha reacción contra o revisionismo
histórico da esquerda e das historias outras nacionais. Pero o sentido de fondo
era o do triunfo dun modo de entender España. Agora prodúcese un rearme
ideolóxico, pero noutras circunstancias. Eu creo que pode haber un nacionalismo
non historicista, que non apele ao pasado para xustificar o seu proxecto para a
presente. Pero non é o caso. E pasa o mesmo co nacionalismo catalán. A min
sorprendeume que no preámbulo da moción polo dereito a decidir houbese todo un
conxunto de argumentos naïf sobre a historia nacional catalá, sobre a loita da
nación catalá pola súa independencia… cun discurso cheo de anacronismos. A
historia non ten un fin predeterminado, non é unha continuidade perfecta até o
presente.
Entón, se a historia non serve para non repetir os
erros, nin para entender o presente máis que dun xeito relativo, para que serve?
Para cambiar o pasado. Pero iso é
moi importante. Porque todos necesitamos un pasado. Sen un pasado sentiriámonos
perdidos. E necesitamos un pasado que nos permita vivir con el, cunha lóxica
que nos leve cara a algo mellor. Iso se non somos vitimistas, porque entón se
cadra preferimos unha historia chea de derrotas. Unha das ideas nas que insisto
no libro é que o interese pola historia é algo instintivo, unha pulsión que é a
mesma que anima aos científicos. Se ollas a historia da ciencia, ves que a historia
da ciencia e da tecnoloxía seguiron camiños distintos. O interese do científico
non é, moitas veces, práctico. É a curiosidade a que o move, o instinto. O
propio prestixio da historia non deriva da evidencia empírica da súa utilidade,
senón da inercia xerada no XIX, cando a educación pública obrigatoria coincide
co apoxeo do nacionalismo.
Ningún comentario:
Publicar un comentario