O motor de todo o proceso autonómico durante a
Transición foron as reivindicacións catalás. Catro meses despois da celebración das primeiras eleccións, ao berro de
libertat, amnistía i estatut de autonomía faltáballe aínda o terceiro
pé. O sentimento identitario catalán, demostrado en multitudinarias
mobilizacións (na celebración da Diada, o 11 de setembro de 1977, máis dun
millón e medio de persoas se manifestaron en Barcelona reivindicando a
autonomía), obrigou o goberno de UCD a acelerar a reinstauración da
Generalitat, algo que finalmente se produciu o 29 de setembro dese ano co
famoso ja soc aqui. Deste xeito o punto partida das preautonomías foi a Operación
Tarradellas, unha intelixente xogada de Suárez consistente no
restabelecemento da Generalitat na figura do seu presidente no exilio. A
medida efectuouse a través dun Decreto-Lei baseado no Artigo 13 da lei de
Cortes franquista, e ademais de constituír un efectivo acto simbólico, servía
de contrapeso ao poder da esquerda (PSC-PSOE e PSUC) na Asemblea de
Parlamentarios catalá.
Para a instauración do poder galego preautonómico
pensouse tamén nunha personalidade galeguista que aportase lexitimidade
histórica ao nomeamento (como se fixera con Tarradellas en Catalunya e se
intentou facer con Leizaola en Euskadi). Soaron moito García-Sabell, Emilio
González López, Paz Andrade ou Iglesias Corral e chegou a haber contactos
serios con Bibiano Fernández Osorio-Tafall, que fora presidente da Comisión
encargada do Estatuto de Autonomía de 1936, pero a iniciativa non foi adiante.
Do mesmo xeito, o PSOE chegou a propoñer oficialmente a Ramón Piñeiro:
Rosón e a UCD de Lugo simpatizaban coa idea, ao igual que Rivas Fontán ou
Víctor Moro, e de feito, un xornalista galego chegou a facer de correo de UCD e
propúxolle abertamente a Piñeiro a posibilidade de ser presidente.
Porén, máis aló de que non houbese unha figura
tan representativa ou que asegurase de xeito simbólico unha continuidade
histórica coas institucións republicanas como Tarradellas, o gran problema é
que 1977 avanzaba a preautonomía galega atrasábase. Dende comezos de
novembro empezou a falarse nos medios da organización de grandes manifestacións
pro-autonomía para o 4 de decembro. O grande obxectivo da mobilización era
presionar o goberno central nas negociacións para outorgar a Galicia un réxime
de preautonomía, que cada día se vían menos claras. Entre os parlamentarios
galegos elixidos nas eleccións de xuño de 1977 existía un crecente malestar
pola lenta negociación.
O 4 de nadal
Chegou a data. Ese 4 de decembro o Faro dedicáballe
á Xornada pola Autonomía toda a súa portada, titulada a cinco columnas Adhesión
de Galicia a la Xornada pola Autonomía e ilustrada por un dos carteis da manifestación,
no que figuraba un dos lemas da marcha: Pra que non sigan decidindo por nós.
Pra que a nosa terra escomence a ser nosa. Por unha autonomía que poda
solucionar realmente os nosos problemas. Porén, na páxina tres do mesmo
xornal, X. L. Franco Grande ofrecía unha visión menos optimista, un contraste,
nun artigo titulado Autonomía sin foguetes, no que avisaba de que
“ninguén pense que vai ser a autonomía unha panacea” pero tamén afirmaba que
“é un paso adiante” e que “por iso mesmo debemos tomala moi en serio” pois
“ímonos dispoñer a facer a nosa historia”.
Ese mesmo 4 de nadal Xosé Antón Gaciño publicaba en El
Ideal Gallego un informe titulado La larga marcha por la autonomía
no que o xornalista afirmaba que coas manifestacións dese día podía iniciarse
"un novo camiño no nacionalismo galego". Gaciño auguraba que “en
las fuerzas nacionalistas, incluído el recientemente creado POG, (...) se
considera que las circunstancias y la correlación de fuerzas no aconsejan
desentenderse de la reivindicación autonómica y dejarla sólo en manos de la
derecha y de los españolistas, y dan el paso al frente en favor de
la autonomía, con la intención de presionar lo más posible en su contenido y
tratar de transformarla en algo más profundo, que pudiera abrir las posibilidades
a ese futuro federalismo”.
Finalmente, a participación nas manifestacións
superou todas as expectativas previas. A este respecto, o 6 de decembro La
Voz titulaba ocupando toda a súa portada: Galicia clamó por la autonomía
e subtitulaba Gigantesca movilización popular: 100.000 manifestantes
en La Coruña y 300.000 en Vigo e Es la mayor que ha habido en la
historia gallega. Na mesma portada, o xornal salientaba que se chegara a un
acordo total entre los negociadores y el ministro para a preautonomía de
Galicia. No interior, o xornal dedicáballe sete páxinas completas ás
manifestacións, baixo o epígrafe común de El domingo, Galicia pidió en la
calle su autonomía. Mentres, nas páxinas dedicadas a Vigo, La Voz
destacaba as declaracións de Paz Andrade, quen sinalaba que "Esto tiene
que influír en las negociaciones con el gobierno", así coma as de Víctor
Moro: "Clara vontade autonomista do pobo", Carlos Barros: "Salto
histórico na conciencia nacional de Galicia" e Blanco Amor: "Os
líderes están de máis cando a moitedume se convirte en protagonista".
Pola súa banda, o Faro abría a súa portada
cunha inmensa foto da multitudinaria manifestación celebrada en Vigo, baixo un
titular a cinco columnas que dicía: Testimonio unánime de Galicia por la
autonomía. Tamén na portada, un texto informaba da participación de centos
de milleiros de galegos nas marchas, que discorreran “pacifica e
democraticamente” polas rúas. Asemade, o Faro concluía que “la fecha
del 4 de diciembre se incorporará a la historia de Galicia”. En catro
páxinas interiores o Faro destacaba a participación de trescentas mil
persoas en Vigo, que superaran amplamente os cálculos da organización; nun
ladiño, ademais, o xornal salientaba que Galicia tiña “concencia de pobo
diferenciado”. Finalmente, El Pais cualificaba de Exito sorprendente
o resultado das manifestacións celebradas en Galicia e salientaba que nelas
participaran cerca de 400 mil persoas.
Mentres, o editorial do xornal madrileño, titulado Las
autonomías, salientaba que “Galicia tenía su estatuto autonómico ultimado y
al borde de las Cortes republicanas el mismo día del estallido de la guerra
civil. Su autonomía, en suma, no es creación artificial, y, a más, viene
amparada por un idioma y una Cultura de las que integran la Península. Que
nadie pierda de vista el carácter popular del autonomismo galaico, que avanza
pausada, pero severamente”. Este editorial contrastaba cou outro publicado o 25
de outubro no que afirmaba que (fóra de Catalunya e Euskadi) “el régimen
provisional de esas autonomías (...) sólo se justifica allí donde sea una
exigencia popular mayoritaria y la solución de una situación potencialmente
explosiva. Tal vez Canarias sea, fuera de Cataluña y Euskadi, la zona más
conflictiva y más necesitada de una fórmula provisional de urgencia”.
O impacto das manifestacións
Quedaba por saber se a xigantesca mobilización
popular ía ter algunha influencia nas negociacións para acadar un réxime
autonómico. Para Xavier Navaza, a manifestación “influíu sobre todo en UCD.
A partir daquel momento, non lle quedou outro remedio que concederlles aos seus
(á UCD galega) a apertura dun debate autonómico en Galicia. E iso abriu
unha terceira vía: os cataláns e os vascos por un lado, o resto de España polo
outro, e no medio outra vía, que levou a pensar en Galicia como un tapón”.
Vintecatro horas despois das mobilizacións o ministro Clavero Arévalo e os
parlamentarios galegos chegaron a un primeiro acordo en Madrid sobre o texto do
decreto preautonómico. Os xornalistas Gaciño e Rivas critican, con todo, a
“ambigüidade” da convocatoria, da que din que “non se soubo enmarcar nun
proxecto máis ambicioso (...) Faltou perspectiva nuns, e vontade noutros, para
artellar aquel potencial que en pasos posteriores aportaría a presión necesaria
nas probas de forza co poder central”.
Ao longo de 1978 o ministro para as Rexións no
primeiro goberno democrático, o andaluz Clavero Arévalo, embarcouse nunha
operación de sementar o Estado de réximes provisionais de autonomía (o que o
propio Clavero denominou café para todos), nun intento de evitar que a
reinstauración das autonomías catalá e vasca parecese un privilexio outorgado
ás zonas máis ricas do Estado. Neste senso, Juan Luis Cebrián foi moi
crítico coa forma en que UCD construíu o Estado das Autonomías: "el
Gobierno debería darse cuenta de que Catalunya, Euskadi, Galicia y el
archipiélago canario eran, de hecho, las cuatro únicas autonomías que urgían
ser resueltas a corto plazo y civilizadamente. Hablar de privilegios en este
punto resultaba tan alocado como inoperante". Para Soledad Gallego e
B. de la Cuadra, Suárez utilizou, no tocante á cuestión autonómica, tácticas
cambiantes pero axustadas a unha estratexia coherente, e pasou do café para
todos, efectivo para frear o hipotético descontento polas concesións feitas
a Catalunya e Euskadi, ao parón autonómico, unha vez que lle tocou a
quenda a Galicia, que funcionaría como tope para as restantes autonomías.
Nos primeiros meses de 1978 e malia a presión
popular, o decreto que tiña que permitir a creación do réxime de preautonomía
se atrasaba e entre os parlamentarios galegos de UCD callou o temor a ficar
descolgados do pelotón de cabeza das outras dúas nacionalidades históricas.
Daquela, os deputados galegos ameazaron a Suárez con votar en contra do
vital proxecto de Lei de Eleccións Locais se Galicia non era sacada do segundo
paquete, que compartía con Aragón, País Valenciano e Canarias. Suárez cedeu, e
así Galicia obtivo a súa preautonomía un día antes (o 10 de marzo de 1978) que
as outras tres comunidades. Porén, no BOE do 18 de marzo de 1978 publicouse
o texto do Real Decreto Lei de preautonomía de Galicia xunto cos das tres
rexións.
Para Gaciño e Rivas, Galicia foi
considerada durante todo o período da Transición como unha autonomía de
segunda clase: “Os manexos dos políticos centralistas priváronlle do
dereito que, a pesares de todo, tiña a ser tratada como as outras dúas
nacionalidades históricas do Estado. Sen necesidade de chegar ás reaccións case
espontáneas do 22 de novembro e 4 de nadal de 1979 había datos abondo para
considerar que o pobo galego ten unha conciencia elemental da súa personalidade
colectiva, pero os sociólogos oficiais (...) non tiveron en conta eses datos, e
Galicia continuou, ao longo de todo o proceso de consolidación da democracia
controlada, encasillada no capítulo de pobos susceptíbeis de ser sometidos a
discriminación”.
Ningún comentario:
Publicar un comentario