O 15 de
abril de 1977, a vida de Nora Cortiñas cambiou brutalmente. Saiu á rúa na
procura de seu fillo Gustavo desaparecido pola ditadura arxentina e desde entón
continúa na súa busca. Fundadora das Madres de Praza de Maio, agora na Linea
Fundadora, só agora foi admitido a trámite un dos habeas corpus que ela
presentou para coñecer o paradoiro de seu fillo.
CARME VIDAL.
Praza.com
No mes de
decembro admitiuse a trámite o último dos habeas corpus presentado por Nora
Cortiñas para saber o paradoiro de seu fillo Gustavo, desaparecido na ditadura
militar arxentina hai trinta e cinco anos. Por vez primeira vaise investigar o
caso despois de que Nora, fundadora das Madres de praza de Maio, agora na Linea
Fundadora, presentase moreas de requirimentos nesta longa peregrinación pola
xustiza e a verdade, co seu pano branco na cabeza co nome de Gustavo impreso
nel. O apelido que usa, Cortiñas, é do avó paterno de Gustavo, un galego
emigrado a Arxentina. Nora foi homenaxeada pola Federación de sociedades
galegas xunto con outras mulleres con procedencia no noso país, pola súa loita
a favor da verdade e contra o esquecemento na Arxentina. A Nora Cortiñas
chegamos grazas a Noemí Fernández-Durán y Sánchez, militante pola memoria
e a xustiza en Arxentina e Galiza.
-A
desaparición de seu fillo supón un cambio radical na súa vida. Sae da casa e
métese nas manifestacións, iniciando a súa traxectoria social e política.
O 15 de abril de 1977 a
miña vida cambiou totalmente. Saín á rúa na súa procura. Só agora, trinta e
cinco anos despois, esta semana foi aceptado un habeas corpus despois da
infinidade que levo presentado. Por vez primeira un xuíz aceptouno e está
comezando a facer indagacións. Quero que me digan quen, cando e onde está o seu
corpo, e non decaerei no meu desexo como nai. A procura do corpo do meu fillo é
un feito humanitario e político e por iso digo que eu continúo a loita polos
30.000 e non só por eles, senón tamén por outros crimes horríbeis que se están
cometendo. Non queremos que nada quede na impunidade. Non queremos que pase
como con España, que setenta anos despois comeza a se abrir a historia. Os
torturadores non poden continuar libres.
-Como se
desenvolve ese tránsito da casa á rúa?
A miña vida
é política na procura, no partidista. Eu era unha muller que vivía na casa, nos
labores domésticos ademais de ensinar costura. Cando levaron a Gustavo saín
buscalo, e comezou a parte política da miña vida. As persoas que nos comunican
denuncias de violacións queren que sexamos independentes para procurar a
xustiza. En Arxentina deuse un cambio, e hai xuízos en todo o país e o logro
máis importante que tivemos foi estar 35 anos na rúa, sen claudicar. O goberno
de Nestor Kirchner escoitou a nosa reclamación e comezamos a ter a esperanza de
que se fixese xustiza. Séguese utilizando a metodoloxía aberrante de facer desaparecer
unha persoa, en menor medida e casos illados, mais está metida dentro dalgunhas
forzas chamadas de seguridade; estimamos que hai máis e 3.000 vítimas en tempos
constitucionais. As nais temos que ter independencia para poder recorrer á
xustiza e facelo libremente. As nais tocamos o ril da política coa nosa procura
incesante.
-Que
supón atoparse no inicio, cando sae na procura do seu fillo, coas outras
mulleres?
Ese
encontro, esa fusión que se fixo entre mulleres, nais, foi o máis
extraordinario que nos pasou cando saímos á rúa transidas desa grande dor.
Azucena Villaflor, unha muller sinxela, da súa casa, propuxo ir á praza de
Maio. Foi extraordinario que nos atopasemos nais, mulleres, que viñamos de
distintas clases sociais, distintos ámbitos de traballo, de estudo, cada unha
dunha vida independente. Coincidiamos na desesperación de nos mirarmos aos
ollos e ver a dor que expresaba a nosa mirada, o noso andar canso, a procura
dos fillos. Saímos á rúa e deixamos o fogar, as tarefas habituais que faciamos,
coidar os fillos e o home, e cambiamos por participar nesa procura de maneira
colectiva. Entendiamos que soas non iamos lograr nada e así naceu o noso
movemento colectivo, visceral e espontáneo, que saía de dentro, das entrañas.
Era o arroxo de ir á praza de Maio en plena ditadura sinistra e sanguenta. Foi
un feito inédito no mundo. Non imitamos ninguén. Saiamos á rúa coa dor, coa
furia e coa decisión de buscar os nosos fillos e fillas, sen pensar naquel
inicio que era un feito político. Chamáronnos tolas. Nas nosas familias houbo
unha preocupación moi grande, máis aínda cando levaron as tres nais, Azucena,
Esther e Mari. A conmoción dentro do fogar de cada unha de nós foi terríbel,
porque non sabían se tamén nos podía pasar. Recibimos ameazas, persecución,
cárcere mais tamén o clamor internacional. É a parte da vida que cambiou e non
volve para atrás. Aprendemos a facer política na rúa. Até o día de hoxe
continúo agradecendo aquela proposta de Azucena de ir á praza e agradezo a Deus
que me dese saúde e vontade para continuar na rúa día a día.
-Como
se logra manter na rúa durante tanto tempo?
Porque os
obxectivos aínda non están conseguidos. Saiamos de maneira espontánea e
visceral e para min, aínda hoxe, ir á praza segue a ser algo visceral. Non vou
por costume, vou porque aínda non sei onde está meu fillo nin os 30.000
desaparecidos, porque aínda hai mozos apropiados dos brazos da súa nai e
queremos que recuperen a súa identidade. Non se poden baixar os brazos. Está a
haber moitos xuízos. Agora vai haber unha sentenza e temos que estar para
escoitar as testemuñas e xuíces valentes. Van ameazados. As testemuñas están
firmes para que se castigue os xenocidas. Todo o fomos conseguindo a puro
grito, a pura rúa, xuntándonos para termos forza polos nosos fillos e fillas e
grazas á familia que temos.
-Que
supuxo o seu pano branco co nome de cada persoa desaparecida?
Telos
presentes. O pano perturba moita xente que foi cómplice da ditadura, mais
emociona até o día de hoxe moitas persoas cando nos ven entrar co noso pano
branco e o nome do fillo ou filla. Levámolo con orgullo porque podemos
reivindicar a loita todos os días, todos os días está esa ausencia presente. Os
nosos fillos pertencían a unha xeración que loitaba e que hoxe segue a loitar
por un país con xustiza social, onde a xente viva con dignidade.
-Nos seu
caso o proceso é á inversa. En certa medida, convértense en herdeiras dos seus
propios fillos, da súa loita...
Cando sempre
son os fillos os que herdan dos país, nós collemos as súas bandeiras, levámolas
altas. As nais estamos representando ese fillo ou esa filla que non está, en
todos os lugares onde haxa que reclamar xustiza, verdade. Damos forza a moita
xente que recae diante das grandes inxustizas, para dicir que seguimos adiante,
aínda que moitas xa non están e outras van maiores... mais andan!
-Cantas
veces lle dixeron: para xa!, e non as persoas que non querían espertar a verdade,
senón tamén aqueloutras que desexaban que a calma volvese a súa vida?
As nosas
familias sufriron moito, mais saben que ese camiño que emprendemos fixémolo
amparados nelas. Os que nos quixeron ver paradas e mortas foron os xenocidas,
os que participaron no festín da dor e da morte. Quereríannos ter matado e
tentaron terminar con nós, que quedasemos chorando nas nosas casas. Non o
lograron porque, ademais da familia, hai un pobo que nos acompañou nos momentos
máis difíciles. Cando non queriamos que á praza viñesen os mozos, nin os pais,
nin as persoas máis vulnerábeis, eles agardaban na noite a nosa volta a casa,
desexando que non se producise unha noticia como cando levaron as nais. Aínda
cando nos levaron presas, as familias estiveron ao noso pé para que non pasase
o peor. Iamos protestar á rúa co sangue a ferver, co corazón latexando por ese
fillo e polo que eles loitaron, e iso é o que nos fixo chegar até este momento,
velliñas moitas, canso o camiñar, coa tristura da ausencia do fillo ou a filla.
Tivemos traxedias, suicidio de pais e irmáns, por exemplo, que se sumaron a esa
gran dor, mais a forza segue e vai seguir até o último suspiro de vida, até que
eu poida.
-Veñen de
nomeala doutora honoris causa pola Universidade de Bos Aires. Tamén cambiou a
súa vida profesional, agora é unha muller pública que viaxa por medio mundo.
Todo
cambiou, até a nosa maneira de sentir o feminismo. Eu crieime nun ámbito
machista, patriarcal, con todo, ao comezar a saír á rúa decateime de que as
mulleres ademais de deberes, temos dereitos. A loita pola xustiza conduciume á
loita do feminismo, enfrontarme a homes que nos maltrataron por sermos
mulleres, os militares, algúns políticos, a Igrexa católica... Puidemos seguir
adiante e dicir: aquí estamos, as nais, as mulleres, seguimos en pé. Nunca
serei a mesma que era, mais non me arrepinto diso.
-Terá
repetido mil veces na lembranza os primeiros pasos desa procura, a falta de
datos... Atopou algo que lle fixese intuír o que pasou?
Como
dicía, só agora tiven a primeira audiencia despois de 35 anos cun xuíz e con
autoridades, xa que antes non contestaron ao habeas corpus. Non sei por onde
pasou o meu fillo, que o levou. Un funcionario díxome: “Que queres, os osos?”
Non! Quero a Gustavo, coa mesma énfase que o primeiro día que saín a rúa. Teñen
que buscar a Gustavo. Cada nai e cada pai ten que saír á rúa para facer os
habeas corpus. Quero que o busquen. Aínda seguen molestos coa nosa loita. Por
que as nais? Por que todos os días? Presentei o habeas corpus porque non sei
nada do meu fillo e non vou parar até que o saiba. Agora ábrese a investigación
porque este goberno tomou os dereitos humanos da man como antes non se fixera.
Ningún comentario:
Publicar un comentario