300 galegos pasaron por un dos peores campos de concentración do réxime
nazi; o de Mathausen. Alí viviron en rexime de esclavitude canda outros 7.200
camaradas republicanos. Así o conta Enrique Barrera.
Por Xurxo Salgado | Ferrol |
26/01/2014 galiciaconfidencial
Enrique
Barrera, historiador e presidente e secretario de Memoria Histótica Democrática,
é un dos principais estudiosos do horror que sufriron os galegos que pasaron
polos campos de traballo nazis, especialmente, o de Mathausen, onde só pouco de
2.000 sairon con vida.
A súa vida
diaria estaba chega de traballo e castigos. Só os "prominentem"
gozaban de certos privilexios e eran eles os que axudaban aos seus compañeiros.
Así hai casos, como o de Víctor Ares, que comía mondas de patacas extras grazas
a unha medio moza alemá que tiña a escondidas, ou a Juan José Casal que foi
salvado por un kapo xudeo, ou marcelino Pardal que, por ter xogado no Racing de
Ferrol, foi incluído no equipo de futbol do campo.
Precisamente,
co gallo da conmemoración anual, este 27 de xaneiro, do Día Internacional en
Memoria das Vítimas do Holocausto, a Asociación Galega de Amizade con
Israel-AGAI organiza en Vigo a exposición "Galegos en Mauthausen" que
estará aberta ao público desde ate o 31 de xaneiro na sala de actos e exposicións
da Casa do Libro en Vigo. Esta mesma mostra, impulsada pola asociación Memoria
Histórica Democrática, xa estivo antes noutras partes do país.
Levas
anos investigando sobre os galegos que estiveron no campo de concentración de
Mathausen. Como foi este longo traballo?
Aproximadamente
seis anos, no meu tempo libre.
E a que
se tiveron que enfrontar os presos galegos durante os seus anos de cativerio?
Stalag é a
abreviatura de Stammlager (campo de internamento), pero realmente eran campos
de exterminio. Nalghuns como Majdanek, Ttreblinka ou Auschwitz, exterminaban
aos presos case o mesmo dia da súa chegada, pero outros, como Mauthausen, os
presos eran traballadores escravos destinados a morrer por desnutrición.
Cantos
tes localizados que estiveron alí?
Temos unha
lista oficial, pero con moitos erros. Tiven que facer moito traballo de
investigación nos arquivos municipais (censos) e tamén percorrendo as aldeas.
Aproximadamente houbo 7.200 españois en Mauthausen e uns 1.000 noutros
stalags. Galegos, uns 300.
E cantos
teñen sobrevivido?
Dos
vintedeous veciños de Ferrolterra, Eume e Ortegal sobreviviron once, unha
porcentaxe moi, moi elevada, porque deses 7.200 de españois que estiveron en
Mathausen, morreron 5.000.
Como
acabaron naquel inferno?
Case todos
alistaronse no exército francés asinando un contrato “ata que a guerra remate”.
Para o goberno colaboracionista do Mariscal Petain, a guerra rematou no verán
do ano 40, coa rendición e o pacto de colaboración con Hitler. Polo tanto,
estes presos perderon a protección do estado francés. O goberno de Hitler mantivo
varias xuntanzas co español e ofreceu devolver estes presos a España pero a
postura do goberno español foi que non se querían facer cargo deles.
Entón, o
goberno alemán dixo que ían ser destinados ao Stalag de Mauthausen e como o
goberno de Franco estaba dacordo coa medida, solicitaron que previamente
perdesen a nacionalidade española. Franco aceptou e foron declarados apátridas.
Ti que
estudiaches cada un dos casos, poderías reproducir a vida diaria dun preso
neste campo?
Os presos de
Mauthausen traballaban duramente na canteira que estaba no mesmo campo e nas
empresas dos arredores. A ración alimenticia era claramente insuficinte e
entraban nun proceso de desnutrición a partir do terceiro mes. Cando os nazis
comprobaban que xa non estaban en condicións de traballar, matabanos,
xeralmente cunha inxección de gasolina no corazón. Algúns presos, eran coelliños
en experimentos médicos.
E como
eran capaces de sobrevivir nesas condicións?
Coas racións
alimenticias “oficiais” morrerían todos, pero “baixo corda” recibían algunha
comida (aínda que esta prohibido) cando saían traballar ás empresas dos
arredores. Non todos os alemáns eran nazis.
Habia dous
presos (Marcelino Pardal e Antonio Cendán) que eran futbolistas e por iso
convirteronse en “prominentem”, é dicir, presos con habilidades
especiais que recibían mellor trato. Tamén había boxeadores, fotógrafos,
artistas, xente con especiais habilidades laborais que proporcionaban
importantes beneficios económicos aos gardas nazis das SS. Os prominenten eran
moi importantes, porque dispuñan de maior cantidade de comida e a desviaban a
prol dos demais presos, axudando a sua supervivencia.
E foron
xulgados algúns dos verdugos destes republicanos?
O xefe do
campo nazi morreu cando tentaba fuxir dos americanos. En xeral, a meirande
parte dos nazis non foron xulgados e boa parte dos alemáns castigados non eran
nazis. Son moi crítico coa maneira que fixeron a desnazificación. Respedcto dos
responsable españois, no foron xulgados e o principal responsable, o ministro
de AA.EE., Ramón Serrano Suñer. Morreu tranquilamente na cama.
Supoño
que falar desas experiencias é moi duro. Tiveches oportunidade de conversar con
algún deles?
Non.Todos
morreron. Os superviventes e sobre todo os dscendentes teñen unha asociación
(Amicale de Mauthausen). Outras asociacións, como Fuco Buxán e a Asociación da
Memoria Histórica Democrática (Ferrol), procuramos facer o que podemos a través
de actividades como esta.
E, xa na
actualidade, mantemos hoxe a memoria do que aconteceu?
Hai un
negacionismo da dereita española herdeira do Franquismo sobre que aconteceu en
España. Sobre o Holocausto, a súa postura non era negacionista, porque entendían
que iso era unha responsabilidade exclusiva de Hitler e dos nazis, pero cando
aparecen as responsabilidades do franquismo, están incómodos e
desconcertados.
Eu lembro
daquel campo os crematorios e as famosas escadas da morte, e, sobre todo, esa
sensación de vacío que o enche todo.E para ti, que significa Mathausen?
Non
estiven en Mauthausen, pero si no stalag de Schassenhausen. Cando pasei a
porta, recibin un impacto moi forte, coma se o espíritu do mal me invadira.
Pero os nazis non estaban tolos nin eran personas incultas. É
precisamente o grave. Foron persoas “normais” e por iso, se pasou, pode volver
pasar. Non me refiro a estes campos de exterminio con cámaras de gas e
incineradoras, pero si a políticas xenófobas.
Ningún comentario:
Publicar un comentario