Marcos Pérez Pena. praza.com
"Escasean moito as autobiografías obreiras. Non
só en Vigo ou en Galicia, senón en toda España, en toda Europa e no mundo en
xeral. É unha fonte moi rara. Os traballadores
manuais, como era o caso de meu pai, non teñen hábito de escribir, e necesitan
unha motivación moi forte", conta o historiador Carlos Barros. De aí a
importancia do do traballo que realizou o seu pai, Manuel Barros, traballador
de Barreras que escribiu as súas memorias (motivado polo seu fillo) durante
catro anos xusto despois de xubilarse, a man, con lapis e cun galego de Coruxo. De
aí saíu O rapás da aldea. Memorias dun traballador (1918-1976), o libro
editado en 2008 pola Fundación Dez de Marzo e do que agora podemos ver unha
versión audiovisual, o documental Un traballador do século XX, presentado hai
dúas semanas no MARCO de Vigo.
Un e outro relato son unha narración persoal do
século XX en Europa, dun século XX curto pero acelerado, sobre todo en
Galicia, onde as aldeas de Coruxo ou Coia viraron cidade, onde o campo
virou fábrica e o movemento obreiro creceu e resisitiu, a pesar da guerra civil
e a ditadura. Moito que contar dende logo. Non sorprende, daquela, que as
memorias de Manuel Barros ocupasen 870 folios.
O documental naceu na propia presentación do libro
en Vigo en 2008. Esa mesma tarde o realizador británico Steve Sklair
propúxolle a Carlos Barros facer o filme que, financiado pola TVG, foi rematado
en 2009. Porén, o cambio de cor política na Xunta impediu até agora que o
documental se puidese ver na televisión pública e adiou a súa difusión até
hoxe. "Creo que o filme gusta a todo o mundo, precisamente pola
humanidade que transmite. Por iso non se entende que a TVG non a emita. Ninguén
debería sentirse magoado ao vela, nin atacado, senón conmovido", sinala
Barros.
Manuel Barros era obreiro, era comunista e estaba
afiliado a CC.OO., mais non era un dirixente, un líder. "Cústame
explicar en que consiste O rapas da aldea, cústame moito explicar que
non se trata dun militante histórico, dun heroe da loita social"
-explica Carlos Barros- "Gústame salientar, iso si, que Manuel tiña unha
clara conciencia política e unha clara conciencia de clase, rudimentos de
marxismo aprendidos fundamentalmente no estaleiros Hijos de J. Barreras nos
anos corenta. Estivo vinculado en diferentes momentos ao Partido Comunista, a
CC.OO., etc, pero sempre dende a base, non dende o punto de vista dos
dirixentes, que tiñamos outra visión, nin mellor nin peor".
O historiador destaca que "isto fáltanos. A
historia da clase traballadora cóntase case sempre dende a elite das
organizacións, e el ofrece un punto de vista máis periférico. Á hora de
elaborar a historia do século XX tírase de fontes documentais, de hemeroteca e
se hai memorias ou fontes directas normalmente se trata de xente da elite, das
grandes figuras, políticos ou intelectuais, que deixan testemuña da súa vida
pero normalmente se xeito autoxustificativo". Ademais, o seu relato,
que fala do día a día, de cousas cotiás, de como vivían, pensaban, gozaban,
sufrían e tiñan medo os traballadores e os militantes de base, permite, en
opinión de Carlos Barros, "facer xustiza con milleiros e milleiros de
persoas que loitaban nas fábricas e que traballaron na reconstrución do
movemento obreiro e da esquerda, na loita contra a ditadura".
As memorias péchanse coa súa xubilación en 1976,
pero antes recollen a organización do potente movemento obreiro en Vigo, a
folga de 1972 e a súa loita contra a ditadura. Manuel Barros era encargado
do guindastre en Barreras, e por esta posición elevada acadou unha grande
importancia, pois se os demais traballadores vían que o grueiro facía
folga, o movemento estendíase. Foi tamén na súa cabina do guindastre onde
coñeceu lendo no boletín do PCE que o seu fillo se afiliara ao partido. Anos
despois, cando Carlos Barros foi detido e torturado durante tres días en
Ourense, Manuel Barros viviu un dos seus peores momentos: "aquela noite
foi cando eu, o rapaz da aldea, non durmín pensando en vingarme dos policías
que torturaran o meu fillo", escribiu.
Da aldea á cidade
O relato, no libro e no documental, nace en Coruxo,
nunha aldea na que a familia de Manuel Barros formaba parte do campesiñado
pobre, que case non tiña para comer. Carlos Barros
destaca que "hai ideas erróneas sobre o campo galego, visións que fixeron
máis fincapé no campesiñado propietario que no campesiñado desposuído e que
pasaba fame, que tamén era moi importante. E pasaba fame non por cuestións
conxunturais, senón pola estrutura do campo". Chega o ano 1931, e o relato
de Manuel Barros deixa ver "unha efervescencia político-social
espectacular en Coruxo, que recibe a Segunda República cun entusiasmo un tanto
inxenuo, pero sincero, de igualitarismo social e de confianza en que
solucionaría toda a miseria".
Aparece tamén a guerra civil, a resistencia de
Lavadores, a mobilización forzosa de mozos de esquerdas coma Manuel Barros, que
tiveron que incorporarse ao exército nacional. "Despois, de volta á
aldea, é acusado de colaborar cos escapados, cos que tiña simpatía,
evidentemente", conta o seu fillo, que tamén lembra que esa condición de
ex-combatiente lle facilitou a súa entrada en Barreras, onde tamén
consolida a súa militancia: "Os superviventes do PCE da república, os
que superaron a represión, xúntanse en Barreras e alí forman un núcleo que
serve para culturalizar e oficializar a resistencia, e para axudar a guerrilla.
É unha clase social que ascende na súa conciencia, dende a aldea á
cidade".
"Habería que animar a moitos a
que escribisen as súas memorias" -destaca Barros- "Ao ler as memorias
de meu pai, eu mudei de ideas sobre moitas cousas, e creo que algúns colegas de
profesión tamén o fixeron". "El pensaba que iso nunca se publicaría e
moito menos que se faría unha película" -conta- "deixábanolo
para nós, por iso están escritas dende unha total sinceridade. El só quería que
os seus descendentes coñecesen a súa vida, os obstáculos que tivera que superar
e como fora saíndo adiante para ao final formar unha familia, ter unha casa e
ter un traballo digno".
Ningún comentario:
Publicar un comentario