Montse Dopico | @montsedopico
praza.com
“Daquela era así, e agora pouco máis ten”, di un dos
entrevistados no documental Asolagados.
Daquela era 1963. E a ditadura decidiu anegar 50 quilómetros de terra fértil e
aldeas para construír o encoro de Belesar, pagando unha miseria aos veciños por
expulsalos das súas casas. Agora é 2014 e o discurso oficial sobre aquela obra,
o “orgullo de España”, tal como lle chamaba Franco, pouco mudou. O equipo de Asolagados, -un filme
dirixido por David Vázquez, producido por Cristina López e con guión de Afonso
Eiré-, quixo, por iso, darlle voz aos que entón non puideron falar. Eduardo,
Antonio, Luisa, Segundo, Machina, José Ramón, Fernando, Fidelina e Evangelina
puideron así, por fin, contar a súa historia. Malia que tivesen que superar o
seu reparo inicial. O seu medo a enfrontarse, de novo, ao poder que esmagou os
seus dereitos. Antes, como agora.
Estabades gravando para a televisión local e
pensastes que as imaxes podían dar para máis. Foi máis ou menos así?
Basicamente, si. Traballamos na televisión local (Televinte).
Chamáronnos para que baixaramos ao encoro. Ao principio ía ser só unha noticia.
E vimos que era unha oportunidade para facer algo máis. Porque o nivel de auga
baixara moito e os pobos estaban á vista.
A fotografía do documental é espectacular, de feito.
As imaxes son espectaculares, si. E, como dicía, era
un momento único, non se ía repetir. Fenosa cumprira cincuenta anos de
explotación, entón fixo un baleirado. Ampliaron a central, puxeron unha turbina
máis, e entón renováronlle a concesión a Gas Natural-Fenosa. A cuestión é que
eles son cada vez máis ricos, e a luz que nós temos segue sendo a que é.
Ti vives por alí. Que queres dicir con iso?
En casas que estaban ao lado do encoro faltaba
potencia de luz. Ata hai pouco, non podían ordeñar tres gandeiros ao mesmo
tempo porque non daba. E pasaron 50 anos desde que fixeron o encoro. Tempo
tiveron.
No documental amósanse moitas imaxes antigas. Parte
delas son do CGAI. Supoño que o resto serían dos veciños. Como as conseguistes?
Os vídeos son do CGAI, porque lle foron cedidos por
un particular. O problema que tiñamos é que só había material de Portomarín. De
Porto, por exemplo, non había nada. Eran aldeas ricas pero illadas. Tamén
incluímos no documental imaxes do NO-DO, que houbo que compralas. É incrible
que teñamos que pagar polas imaxes do noticieiro de Franco. Mesmo houbo que
negocialo ben, porque ao principio pedíannos moito diñeiro… Conseguimos fotos
porque un dos protagonistas do documental compráralle unha cámara de fotos a un
turista alemán, e foi facendo moitas fotos que tiña gardadas.
A idea principal que transmite o filme é que, como
di un deles, “tratáronos como animais”. Expulsáronos das súas casas, abusaron
deles…. Era o que queriades transmitir?
Hai unha idea fundamental que é, si, a inxustiza que
se cometeu con eles. Mais o que nós queriamos era darlle voz ás zonas que non a
tiveran, porque só se fala de Portomarín, pero foron moitas máis aldeas.
Como di un dos entrevistados, que el non sabía que
dicir cando lle preguntaban de onde era, porque o seu pobo quedara asolagado e
desaparecera do mapa.
Si, por iso a xente queda impactada coa historia…
Como reaccionou a xente nas proxeccións do
documental que xa fixestes, entón?
Pois xa fixemos bastantes. Na Coruña, en Vigo,
Santiago, Ourense, Madrid, Portomarín (Aquí aínda non)… Fáltanos algunha
cidade, como Barcelona. Pero tampouco podemos facer moitas, que non vivimos
disto e ademais non houbo moita axuda para facelo.
Pedistes algunha axuda de Agadic e non foi
concedida?
Non, xa non pedimos. Porque non compensa, polas
voltas que che fan dar cos papeleos. Eu creo que xa piden tanto papel para
desanimar a xente a que pida subvencións.
Non creo que fose doado contactar coa xente. Boa
parte deles tiveron que emigrar tras o asolagamento. Como fixestes?
Pois a través de Begoña, a panadeira, que coñecía a
todo o mundo. Coa información que nos deu fomos atopando veciños. Non foi fácil
porque a xente tiña medo a falar.
Medo? Aínda? De que? Hai moito que morreu Franco.
Pois o medo de sempre, medo de falar contra o poder.
É triste, pero é así. Como di un deles: isto antes era así, e agora pouco máis
ten. Eran moi reacios a falar, ao principio. Tivo que pasar tempo para gañar a
súa confianza. E despois tampouco falaron todo o que querían. Non é igual falar
un día calquera contigo que falar diante dunha cámara. Eu estaba agardando a
ver como reaccionaban os nove protagonistas cando visen o documental. Cando o
presentamos, había 600 persoas no público. Viñeron emocionados, e dixéronnos
que, se soubesen que ía ser así, falarían doutra maneira, dirían máis do que
dixeron. Eles foron os que perderon: quedaron sen as súas casas, tiveron que
marchar. E creo que nós conseguimos o noso obxectivo, darlles voz. Ademais,
fixemos moitos amigos. Que foi o máis bonito. Porque fixemos o documental sen
un peso, cunha soa cámara, no noso tempo libre.
Aos veciños nin os avisaron, a auga empezou a subir
e tiveron que marchar para non afogar. Porque encheron o encoro tres meses
antes de que o Consello de Ministros o autorizase. A partir deste feito
contades a historia…
Non sabiamos moi ben, en principio, como enfocar a
historia. Tiñamos moitas horas gravadas. O guionista, Afonso Eiré, quixo darlle
moito protagonismo ao río, que era a vida. Foi unha inxustiza que lles quitasen
aquela riqueza que tiña o río, e a custe cero. Son cincuenta quilómetros os que
quedaron asolagados. E nuns sitios avisáronos e noutros non. Unha vez que
expropiaron as terras deron por entendido que a xente tiña que marchar. Pero
non era tan fácil, porque había que ter onde ir. Ao perito que viña tasarlles
as terras chamábanlle O Secano, porque dicía que todas as terras eran de
secano. E era mentira: eran verxeis. Era terra fértil, hortas. Pero dicían que
era secano para darlles catro pesetas por elas. A construción do encoro de
Belesar foi un atentado en toda regra contra os dereitos dos veciños. Pero foi
así… Nós só queriamos que eles falasen. Nós non dicimos nada. Xa se ve cal era
o contexto coas imaxes do NO-DO, de Franco prometendo riqueza e postos de
traballo.
Di Afonso Eiré no seu libro sobre o tema, Belesar.
O orgullo de España, que unha vez acabadas as obras quedaron só 200 persoas
traballando alí. Mentres máis de 5.000 tiveron que emigrar. As mellores terras
foron anegadas. Como se arranxou a xente despois? A algúns ofrecíanlles un piso
en Portomarín, a quince quilómetros das súas terras…
Pois tiveron que comezar de cero, volver nacer. Sen
casa e sen terras. Houbo xente que tiña familiares ladeira arriba e que puido
ir con eles. Outros non tiveron tanta sorte. Coa indemnización que lles daban,
non podían comprar unha casa. Non eran pobres. Había casas que tiñan 15 vacas,
que é como hoxe ter 100. Pasaron de ser xente que vivía sen necesidades a non
ter nada. Fixeron un poboado para os traballadores de Fenosa, pero despois
resulta que á xente das parroquias afectadas foi á primeira que botaron.
Preferían xente de fóra…
Eran gandeiros, pescadores, artesáns… E non xente
que vivía “como animais”, na miseria, como din crónicas da época.
Eran “mariñeiros de agua doce”. Había un tráfico
fluvial moi importante. Barcas que transportaban non só persoas. Tamén area
para a construción, gando, madeira… Había moito peixe no río, e non só
pescadores senón toda unha artesanía que se desenvolvía arredor da pesca. Como
din no documental, tiñan de todo. Non lles facía falta comprar moito máis que o
aceite. Por iso é espeluznante a maneira na que actuaron con eles. Se lles
preguntas agora se volverían, dinche que vivían ben pero que a vida era, ao
mesmo tempo, dura. Cando pensan en volver, pensan nas condicións que tiñan
entón, sen as comodidades e os servizos de agora.
É interesante a entrevista que lle facedes ao dono
da Casa Grande da Fervenza, no Corgo. Aquela zona librouse de ser anegada por
unha decisión técnica.
Era unha forma de mostrar que non tiña por que ser
como foi. Que podía haber alternativas. E como podía ter sido. El fala de que
se podería facer unha ruta completa polo río Miño. Eles aproveitaron unha casa
daquela época para montar un negocio de turismo rural… Porque o encoro non só
tivo efectos económicos, senón que cortou a vida do río. Noutros países, se fas
un encoro tes que respectar unhas condicións ambientais. As anguías que había,
por exemplo, desapareceron, polo incumprimento da empresa. Non lles deixaron un
remonte…
Como di Eiré, non tiveron quen os defendese. O
alcalde protestou, pero a decisión estaba máis que tomada.
O alcalde demandou a Fenosa porque non tiña permiso
de obra. Pero chamouno o Gobernador Civil e dixéronlle que ou calaba ou o seu
futuro político acabara. Daquela, claro, non había eleccións… E de feito
cambiaron o alcalde.
Conta Eiré que a Franco chamábanlle Paquito
Pantano de tanto amor polos encoros que tiña. Pero é que, ademais,
Belesar foi un símbolo de fortaleza da ditadura. Porque era un dos encoros máis
grandes do mundo, cun deseño moi moderno para a época. De feito, iluminárono
como agora se iluminan as catedrais. Ti lembras iso, de cando eras pequeno?
Cando se inaugurou, no 2013, a ampliación da central eléctrica, o discurso do
goberno era ese mesmo: icona do desenvolvemento hidráulico, exemplo para outros
países, colosal obra que chegou a ter máis de 2.000 empregados…
A obra foi un ensaio, era un dos encoros máis
grandes de Europa. Foi un experimento do que os propios enxeñeiros non estaban
moi seguros de se ía saír ben. Pero Franco mandou seguir, e así foi. Lembro as
luces de cores, si. Paseabamos por alí en bicicleta. Hoxe está todo apagado.
Pero daquela era un fervedoiro de xente, unha atracción turística. Era
espectacular. O problema é que, como di Eiré, xa que está construído, polo
menos tiña que reverter parte do beneficio no pobo. E non é así. Como di un dos
nosos entrevistados, “isto antes era así, e agora pouco máis ten”. A quen tiña
unha boa posición social pagáronlle ben, a quen tiña pouco non lle tasaban o
que tiña de maneira proporcional. O mesmo que agora.
Di Eiré, tamén, que foi o último encoro no que
ninguén defendeu os veciños. Máis adiante foi a loita de Castrelo de Miño.
Non os defendeu nin o cura, nin os alcaldes da zona,
nin ninguén. Mesmo había un cura que utilizaba os seus contactos para meter
xente a traballar na obra. Se non ías á misa, facía que te botasen. A xente
estaba totalmente indefensa.
Di unha das entrevistadas que se aproveitaron de que
non tiñan estudos, non sabían como moverse…
A verdade é que moitos decatáronse de canto abusaron
deles ao ver o documental. Era xente que non se movía case do seu pobo. Sabían
o dano que o encoro lles causou, pero acababan de ser conscientes de todo o que
lles fixeron.
O libro de Eiré contén boa parte das fotografías que
saen no documental. Non sei se, en certa medida, xurdiu o libro do
documental...
Afonso é de Chantada tamén. Eu tiña corenta e pico
horas de bruto, e non sabía que facer. Un día encontreime con el e faleille do
tema. Paseille as imaxes, encantáronlle e ofreceuse para facer o guión. O libro
veu despois, pero el levaba xa anos investigando sobre o encoro.
E como reaccionaron os de Fenosa? Porque nin os
entrevistastes, nin os deixades en moi bo lugar.
Nós non deixamos nada en mal lugar,
só escoitamos o que nos dixo a xente. Que era o que queriamos, que falase a
xente de como lle afectou o encoro. A historia de Fenosa e do encoro se cadra
daba para outro documental. Pero agora non, que ben nos chegou.
Ningún comentario:
Publicar un comentario