venres, 25 de febreiro de 2011

75 anos de ‘Tiempos Modernos’, de Chaplin


13.02.2011 Trátase dunha comedia muda, con elementos sonoro, que conxugaba as doses acertadas de tenrura e melodrama co humor máis delirante, ó servizo da crítica social e política dun sistema que deshumanizaba os seus membros, un sistema capitalista que relegaba cada vez máis as clases populares á miseria fronte á hexemonía do patrón e a máquina
JORGE M. DE LA CALLE
A semana pasada, concretamente o 5 de febreiro, cumpríronse 75 anos da estrea de Modern Times (Tempos Modernos, 1936), de Charles Chaplin. Comedia muda con elementos sonoros que conxugaba as doses acertadas de tenrura e melodrama co humor máis delirante, ó servizo da crítica social e política dun sistema que deshumanizaba os seus membros, un sistema capitalista que, no período de entreguerras, coa Gran Depresión demostrara sobradamente o seu fracaso e relegaba cada vez máis ás clases populares á miseria fronte á hexemonía do patrón e a máquina.
Poderiamos falar de tantas cousas: de como Chaplin se negou xenialmente a facer unha película sonora máis, no que foran caendo os seus contemporáneos, e ridiculizou ó extremo a palabrería do cine –algo xa visto no seu anterior filme, City Lixeiros (Luces da Cidade, 1931)–, culminando a burla coa única vez que fixo falar o seu vagabundo, e só para cantar nunha linguaxe sen sentido, marabillosa escena que é toda unha declaración de intencións; tamén da sátira do modo de produción capitalista, do traballo en cadea e do fordismo; e a crítica das institucións, a represión das forzas da orde, e o vértice da sociedade (poucas escenas tan cómicas e surrealistas como a do Chaplin que, abocado ó desastre en dita sociedade, decide por todos os medios volver ó cárcere, onde sen dúbida se está máis tranquilo e vive máis placidamente que fóra); ou o determinismo das forzas da natureza e a economía e a imposibilidade ás veces de burlar o destino que nos dita as nosas orixes.
Cando Charlot se detén educadamente a recoller a bandeira comunista do solo para devolvela, vese de súpeto, sen o cheirar, envolvido noutra aventura, e sinalado como xefe dunha manifestación que será duramente reprimida, e ao mesmo tempo el detido. Non se sabería dicir se é unha escena tráxica ou cómica, porque problablemente sería traxicómica: o destino búrlase inevitablemente de nós.
Ata aquí algunhas (non poucas precisamente) das proezas desta obra mestra de todos os tempos, que, a pesar do fracaso comercial e do feroz ataque da crítica (algúns acusárona de defender o comunismo, e estivo prohibida en países como Alemaña e Italia), é unha das películas máis recordadas do actor, guionista, músico e director; en definitiva, poeta creador do cine, así como de todos os tempos; preciosamente moderna pero tamén intemporal, e máis vixente que nunca.
Con ela termina o ciclo do vagabundo máis nobre xamais soñado, o tempo do cine mudo e a pantomima, e tamén se dá un xiro no temático cara ó social: Chaplin elévase do individuo á sociedade, mirando de fronte e tocando sensiblemente os temas do seu tempo –o capitalismo en Modern Times, o fascismo en The Great Dictator (O Gran Ditador, 1940) e os ‘desastres da guerra’ en Monsieur Verdoux (1947)-, que nunca obviara pero que se mostran agora máis nítidos e brillantes, sen perder por iso de vista a ese mesmo individuo, senón todo o contrario, posto que Chaplin é ante todo un anarquista humanista, que só procura a felicidade para o Ser Humano, afastado de sectarismos dun e outro lado, meras ataduras do espírito.
Pero unha das cousas das que menos se falou e escrito (ou sobre o que menos lin/escoitado) foi o seu marabilloso final. Aviso a todos os que non gocen aínda desta xoia para que se paren a tempo se non queren que lles sexa revelado o final: de todas as maneiras, non son deses que se irritan ou simplemente gusta facer ruído cando alguén conta o desenlace.
Non se trata da resolución dunha intriga ou trama novelesca, que nos manteña en tensión ata o final; pero si de algo ata máis grande, da lección á fábula, a síntese do ensaio, o refrán e clímax do poema.
No final resúmese o espírito da política, a forza que guia os protagonistas (sobre todo a Charlot) no seu longo e tortuoso peregrinar: o espírito de supervivencia, a forza da vida, que despois retomaría e profundaría en Limelights (Candilexas, 1950); o impulso que todo o move, ata o final.
E os finais nas películas poden ser de moitos tipos. Finais felices, por exemplo. Chaplin nunca foi de finais felices, idílicos ou exemplarizantes. Polo menos nas súas longas, aqueles que produciu, escribiu, protagonizou e dirixiu el mesmo, con honrosas excepcións –The Gold Rush (A Quimera do Ouro, 1925), onde, xa convertido en millonario, casa a bordo dun cruceiro coa moza dos seus soños–, Charlot representa sempre a figura do antiheroe, que nunca leva a moza de rúa, aínda que si se gañe simbolicamente o corazón da súa amada, pero acabe cedendo altruistamente o seu posto a quen lle pode dar unha vida mellor, ou, con todas as honras directamente morra no máis alto, como en Limeligths, ou en Monsieur Verdoux. É máis de finais abertos, que suxiren máis que resolven, poetizan máis que ditaminan, e desde logo teñen moita máis mensaxe e máis calado no espectador.
Así en City Lixeiros, cando a violeteira, logo de recobrar a vista, recobra tamén a consciencia de quen ten diante (o seu namorado, o seu benefactor, o seu millonario idealizado), precisamente a través do tacto, nunha das secuencias e finais máis emocionantes e imprevistas da Historia do Cine. Non importa se a partir de aí ela vai ir ou non co indixente, iso non nos importa. O que importa é que nese momento recuperou realmente a vista, por segunda e máis importante vez, e todos á vez, nunha catarse colectiva, descubrimos que a nobreza reside 
no corazón.
En Modern Times, á súa vez, as mil e unhas vicisitudes que teñen que pasar os protagonistas e, en especial, Charlot, para atopar traballo e alcanzar a oportuna estabilidade e estilo de vida que lles veñen impostos desde un sistema que ao mesmo tempo llelos arrebata, fan que, cada vez que están a piques de rozar a súa meta, volvan fracasar no intento, provocando no espectador un desacougo constante, e a sensación fatalista de que a felicidade non está ao alcance da maioría social, os desherdados deste mundo.
Cando ela (Paulette Godard) conseguiu un aplaudido posto como bailarina, e el triunfado a través da súa interpretación completamente improvisada cunha linguaxe surrealista inventada, cando todo parecía ir ben e a historia terminar felizmente, interveñen de súpeto (por enésima vez) as forzas da orde, a autoridade, para frear os seus desexos.
Alcanzaron o olimpo por un segundo e nun segundo perdérono todo. Pero loitaron por iso. Foron libres, porque fixeron o que quixeron en todo momento, porque non se deixaron dobregar moralmente por ninguén, nin polo desánimo nin polo 
fatalismo.
Na última secuencia, Chaplin e Godard aparecen sós, ante un camiño aparentemente sen fin, unha interminable estrada que se perde no horizonte. A vida só pode ser un río revolto, que temos que aprender a atravesar do mellor xeito posible para nós. E isto farase mellor en compañía; en compañía da persoa amada, o que significa un triunfo do vagabundo universal, que, a pesar de non saír da súa situación, non está só, porque ten quen o acompañe na súa (e nosa) tráxica e cómica existencia.

Ningún comentario:

Publicar un comentario