xoves, 28 de xuño de 2012

"Na Cultura da Transición, o Estado é o motor e o límite da cultura"


Guillem Martínez é xornalista, columnista e guionista de televisión. Desde 2005 ata 2009 mantivo un blog no que sinalaba en tempo real os choques culturais que se producían nunha democracia occidental que aseguraba estar na Champions, coas súas peculiaridades e a súa letra pequena. Agora acaba de editar CT o la Cultura de la Transición: Crítica a 35 años de cultura española (DEBOLSILLO, 2012), una compilación de artigos con autores diversos. Algúns botamos de menos respostas sobre a CT periférica, esa cultura “tutelada e que tutela” desenvolvida ao amparo dun falso federalismo. Antes da entrevista, Guillem Martínez aclara que sabe moi pouco ou nada de Galicia. Coa intención de explicar o contexto galego, as preguntas quedaron, ás veces, máis longas que as respostas.
Nunha das presentacións, David Arístegui definía o libro como unha caixa de ferramentas útil para identificar que é e como detectar a Cultura da Transición, ou polo menos, para que aparezan as preguntas necesarias que dean pé a explicar estes 35 anos de cultura española. Pero non parece unha caixa de ferramentas pechada senón en construción. Ten un número concreto de artigos e reflexións pero incita a que se reproduzan e que amplíen o concepto. Non sei se naceu con esa intención ou foi algo que apareceu no proceso.
O libro naceu como ferramenta. Literalmente. Consiste nun debuxo da ferramenta que propoñemos -propoñemos o concepto CT como ferramenta para un combate cultural, para avaliar e enfrontarse a 35 anos de cultura e de réxime político- e, posteriormente, deixamos o concepto nas mans de diversos autores, que desde as súas disciplinas e a súa ideoloxía, lle dan un tute ao concepto. É dicir, comezan a desenvolver o combate cultural. E, si, faltan disciplinas. Verbigracia, falta falar de dereito, de historia, de teatro... Da tira de cousas. Iso xa está en mans do lector. Un combate cultural é work in progress.
A CT pode ser interpretada, e máis nestes tempos, como unha amplificación do tapón xeracional, cousa que vostede nega ou polo menos puntualiza. Que elementos a fan algo máis?
Non é un tapón xeracional. É un tapón cultural. Todo aquel que queira integrarse ao tapón ese, só ten que envellecer 30 anos e adoptar os puntos de mira e os límites da CT. E, zas, xa está no tapón, independentemente da súa idade.
Vostede define CT como unha cultura que non xera problemas nin tensións. Literalmente que “traballa para o Estado, o único xestor de estabilidade desde 1978”. Que papel pensa que xogaron as CCAA -sobre todo as históricas- como parte fundamental do Estado e engranaxe necesario para esa desactivación do conflito centro-periferia?
O Estado ven configurado tamén polas CC.AA. e os municipios, dous cacharros que se empregaron a fondo na formulación e o desenvolvemento da CT. O programa dunha festa municipal, por exemplo, é unha metáfora da CT nun municipio. Repecto ás CC.AA., foron parte e límite na CT. A) Parte: desenvolveron pequenas CTs de segunda división. La Rioja, Murcia, Castilla-León, por exemplo, debuxaron pequenos staffs locais de intelectuais, con funcións e estéticas parecidas aos-intelectuais-de-verdade, por chamalos dalgunha maneira. Para crear esas reproducións a escala 1:1 da CT, as CC.AA. adoptaron os mesmos medios e mecanismos có Estado: o premio, a honra e a pasta gansa, e a marxinalización de opcións que non satisfacían ao Estado. B) Límite: o enchepistas da CT, o (case) único tema discutible, foi o tema territorial. E, máis comunmente, o agravio territorial.
As CC.AA., nese sentido, foron unha escenografía moi útil para a CT. Respecto das comunidades históricas, debo confesar que son o único xornalista peninsular que non sabe nada sobre Euskadi. E, xa postos, Galicia. No entanto, intúo que Euskadi foi a única C.A. que escapou da dinámica de discusións en espiral. Tivo un proxecto estrutural. De feito, témome, esta mañá a primeira hora, Euskadi dispón dunha economía e unha sociedade diferentes -e xa postos, dun mapa do AVE diferente-, verbalizables nas súas estatísticas diferenciadas. Catalunya -posiblemente Galicia, non me faga caso-, non se diferencian en nada de La Rioja ou Guadalajara. Carecen dunha cultura diferenciada -son CT-, e as discusións en espiral non construíron feitos diferenciais atractivos e liberadores.
Por outra parte, e como cabe imaxinar en toda discusión en espiral. E aquí, se lle parece, fálolle de Catalunya, un país abandonado a un nacionalismo de dereitas, que foi o motor de todas as discusións en espiral, básicas na CT, esa cultura que ten como obxectivo a ausencia de movemento. A esquerda CT non foi quen de aportar discusións non espirais -é dicir, estruturais-. Iso, no caso catalán, foi dramático. En Catalunya, as esquerdas metémonos nesta Liga hai máis de 100 anos, grazas a un pollo que se chamaba Pi i Margall, que debuxou un federalismo divertido, proudhoniano, que consistía en dividir o Estado en entidades soberanas cada vez menores, e cada vez máis participativas e transformadoras. A razón de falar de Catalunya era, nese sentido, a liberdade. Unha festa que, snif, non se produciu nos últimos 35 anos, e a razón de ser do catalanismo ata o seu rapto pola dereita.
Ou sexa que os nacionalismos periféricos contribuíron a modular o que era cultura e o que non...
Absolutamente. A conclusión máis divertida é que o que a dereita denomina nacionalismos periféricos é, en efecto, CT periférica. É dicir, CT. É dicir, os mesmos mecanismos que o Estado pero con outro discurso. É dicir, nada.
Lendo o libro, pensaba que en Galicia vivimos unha CT moi particular. Non podemos esquecer que o fraguismo dominou a cultura política e institucional -co que iso leva consigo para un país coma o noso, dependente da administración- ata 2005. Ao día seguinte de perder as eleccións Fraga, media Galicia xa lle botaba de menos. Os seus adversarios -e os seus sucesores- puxeron todo o seu empeño para que lle botase de menos tamén a outra media. E algúns temos a sensación de que nunca marchou. Desde fora, considera que o fraguismo foi máis CT o máis Cultura Brunete?
A Cultura Brunete é o primo de zumosol da CT. Intensifica aínda máis a Transición -e a súa lectura desde a dereita- como Idade de Ouro. Non hai moitas diferenzas máis, aínda que lle doa. Unha cultura que pode admitir a Fraga como animal de compañía é unha cultura moi violenta. Á C Brunete, por tanto, non lle fai falta ser moito máis violenta que a CT. Quizais, grita máis.
Falas do 15M como greta da CT e do 11M como o perfecto día CT. Hai un feito anterior que non se aborda -entendo que non se faga porque case foi exclusivamente galego- e que por aquí se viviu de forma moi estraña. Foron os feitos ocorridos en 2003 despois do afundimento do Prestige. O Estado desapareceu, estivo aparvado, e o corpo civil funcionou como nunca o fixera, e posiblemente non volveu facelo. Aquelo xerou unha ruptura que algúns intentaron integrar na engranaxe da confrontación partidista pero que naceu do máis puro acto cidadán. Por primeira vez en moitos anos, os cidadáns tomaron a iniciativa e despois viñeron os partidos.
É moi posible. Desde fora, no entanto, foi un éxito CT. Unha futura princesa informaba de como toda España, movida pola unidade e esas cousas chachis que ten a CT para explicar que todos-xuntos-podemos, acudía a Galicia a limpala, fixala e darlle esplendor. O resultado foi un éxito. Ata certo punto, foi tamén, glups, un éxito electoral posterior. A CT evitou que as vivencias que vostede me comenta -e que, desde logo, se intuíron e, nalgúns casos, se souberon grazas á información-, calaran como fenómeno informativo. A CT funcionou en Galicia. E, se me forza, en Lima. Ata despois do 11M, e ata a cousa da Lei Sinde, a CT non tivo resposta na sala.
Gústame moito a idea do “Estado como motor da cultura”. Escribe Minchinela no seu artigo: “As institucións non testemuñan a cultura. No seu lugar dan sinal de existencia”.
Na CT, o Estado é o motor e o límite da cultura. A frase de Minchinela non só é cruel, senón que é efectiva e certa.
En Galicia temos a lei de Berto "A medida que unha discusión online en galego sobre calquera tema avanza, a probabilidade de que se mencione o reintegracionismo/isolacionismo achégase a 1". Volvemos sempre ás discusións da época constituínte e preautonómica?
Supoño. Esa é a graza das discusións en espiral, tuteladas e limitadas polo Estado. A mostra de botón, ofrézolle outras discusións non só non tuteladas pola CT/O Estado, senón que sería o seu fin, tal e como coñecemos o Estado desde 1978. De feito, snif, non se practicaron en 35 anos: E se utilizamos o dereito de autodeterminación? E se repartimos a riqueza? E se deixamos a lingüística aos lingüistas?
En entrevistas anteriores, vostede non era moi entusiasta da achega de Internet á transformación do país. Segue sendo escéptico? Que lle parecen os xornais online que nacen nas marxes do xornalismo tradicional?
Síntome apaixonado. O que me invita a ser escéptico. Está por ver o poderío dos xornais online. Pero, en todo caso, o dos xornais convencionais xa está visto para sentenza. Acabouse. A Rede funciona para transmitir informacións non agardadas. Aínda non funciona de corrida para debuxalas, para crear o que creaban os xornais, e para o que é necesaria unha industria. É dicir, pasta. Son, por outra parte, apaixonantes as posibilidades da Rede para unha democracia 2.0. Pode ser, literalmente, a pera.
Complementando o libro CT o Cultura de la Transición confeccionei unha conferencia con proxeccións onde expoño as directrices do libro. Nela, evito o discurso grave e sisudo dos analistas, e no seu lugar utilizo cancións. Chameino CT El Musical, presentouse en capitais de provincia, e estes son algúns dos puntos que mostra no seu percorrido.
1-
Trazar as liñas básicas sobre o que pasou en España os últimos trinta e cinco anos, ten para moitos televidentes a música necesaria de Fórmula Quinta e o seu Cuéntame. O musical da CT arranca con ese tema para inmediatamente detelo co violento rasgado da agulla do tocadiscos, dando así a entender que o propio Cuéntame é un retrato CT de España.
2-
O buenrollismo radical trasládanos á música oficial do recordo da Transición: Libertad Sin Ira, de Jarcha. Optimismo, reconciliación e amnesia do pasado, o seu pan, a súa femia e a festa en paz. Aquí o importante é non discutir. Tres décadas despois, cando escoitamos Libertad sin ira é menos importante a “libertad” e máis importante o “sin ira”.Tanto é así que o Ministro do Interior Jorge Fernández Díaz buscou este 2012 para criminalizar a resistencia pasiva, o que convertería en delincuentes ao famélico Ghandi ou ao orondo Chanquete, que cantaba "no nos moverán" desde o estribor de La Dorada.
3-
Nesta iniciativa de Telefónica, o Banco de Santander e las Cámaras de Comercio, personalidades enrolladas españolas defenden que os demócratas deben manterse unidos, que a crise é unha cousa fortuíta, e -ante todo- que non se deben buscar culpables. Os trapos sucios lávanse en casa para non alertar aos pasaxeiros. O que tiña pasado, pasado está e debemos compensalo facendo un esforzo entre todos.
4-
O fútbol como ferramenta de unidade e cohesión nesta cantinela recitada por diversas personalidades da pantalla. ¡Podemos! Podemos gañar o mundial sempre e cando o que xogue sexa outro. Podemos, pero sempre e cando deleguemos. As vías alternativas están vetadas: facer as cousas pola nosa conta, iso xa non podemos.
5-
En OT os concursantes están obrigados a obedecer aos seus profesores, a suavizar as súas particularidades, a cantar cancións impostas lles gusten ou non, e en xeral a someterse a unhas normas innegociables que van “por el bien del espectáculo”. Os cantantes pelexan por ser ese intérprete homoxéneo e obediente, que ademais é democrático porque a audiencia pode votar o seu preferido. Todos os candidatos únense neste tema culminante titulado de forma insuperable “Mi música es tu voz”, que pecha con honras este percorrido-express por CT El Musical.

Ningún comentario:

Publicar un comentario