O arqueólogo e colaborador do GC, Xurxo Ayán, atópase en Badaxoz. Alí, da
man da Asociación Memorial Campo de Concentración de Castuera (Amecadec)
iniciou a escavación de varias fosas comúns da Guerra Civil. Os fillos das vítimas
aínda lembran aos seus familiares. Esta é a segunda crónica do que alí
atoparon.
Por Xurxo Ayán | Castuera, Extremadura | 05/09/2012
Restos da torre do campo de concentración de Castuera |
Nunha das
sondaxes arqueolóxicas que abrimos na gabia do campo de concentración de
Castuera atopamos abaixo de todo un pico, probablemente empregado polo Batallón
de Traballadores obrigado a erguer este centro de humillación e de morte en
marzo de 1939. Sete décadas despois outro pico, neste caso dos arqueólogos,
contribúe a facer público o pasado que fica a metro e media baixo terra. No
campo de concentración o pico non era só unha ferramenta para romper a terra
arxilosa inzada de coios da bisbarra da Serena, senón tamén un instrumento de
tortura. Os testemuños de supervivintes do campo recordan aos gardiáns escachar
picos nas costas dos presos.
Na exhumación
dunha foxa de once republicanos represaliados que estamos a acometer no
camposanto de Castuera, atopamos o grafito de cinco lapises asociados a
cadanseu cadavre. Neste caso non son lapises de carpinteiro. No campo de
concentración temos atopado placas de cinc con graffities feitos a lapis polos
presos. Ao chegaren á entrada deste centro de reclusión os prisioneiros eran
desposuídos de todos os seus efectos persoais, polo que ter un lapis no barracón
era todo un luxo.
A Arqueoloxía
devala entre o pico e o lapis, entre o contacto físico co pasado que fornece o
traballo de campo e a necesidade de xerar coñecemento novo e interpretacións válidas
sobre o papel. O alcumado traballo de gabinete leva o nome por aqueles
pioneiros Gabinetes de Antigüidades do Renacemento onde era primordial o debuxo
das pezas e obras de arte.
Alguén que
manexaba moi ben o lapis era o debuxante Castelao. O seu lapis e a súa pruma
eran un perigo para o goberno republicano do Bienio Negro. De aí que fose
desterrado, precisamente, a Badaxoz. A súa estadía nesta cidade extremeña é
recollida polo rianxeiro no Sempre en Galiza, onde aborda unha análise da
realidade desta rexión asoballada e periférica, na que sobranceaba unha
estrutura socioeconómica marcada pola dicotomía entre latifundistas e
xornaleiros. Como bo agrarista, Daniel dá no cravo á hora de interpretar as
distintas realidades presentes en Hespaña.
Unha das viñetas
máis abraiantes do Atila en Galiza (1937) amosa a dous pícaros ollando o
cadavre do mestre da escola: “A derradeira lección do mestre”, reza o sopé de
figura. Aurora é mestra xubilada e acode á escavación do camposanto cada mañá,
onde co seu castelán de perfeita dicción fornece sempre unha lección maxistral
sobre a condición humana: “Tuve miedo toda la vida, he sufrido tanto que ahora
ya tengo derecho a perderlo”. O seu pai era un dirixente socialista que
fuxiu dende Alacante a Orán á fin da guerra. A súa mai, mestra, foi capturada
por falanxistas, torturada e asasinada en 1939. Aurora tivo nas súas mans unha
dilixencia xudicial de 1945 na cal se deixaba en liberdade á súa proxenitora
por non haber causa contra dela.
Aurora
recorda o primeiro folio que recolle a declaración da súa mai, escrita en
perfeita caligrafía. O resto do documento é un despropósito de faltas de
ortografía e burdos argumentos paralegais. Aurora sabe que un dos homes que
acompañaba á súa mai naquela fatídica noite, compartindo o cordel da noite, era
un alabardeiro-artista que sempre levaba canda si, no peto, un caderniño no que
guindaba esbozos, caricaturas e debuxos. Por iso, cando Aurora fita un lapis
nunha foxa de represaliados agroma de novo nos seus ollos a lumieira da
esperanza.
A
penúltima lección da mestra.
Ningún comentario:
Publicar un comentario