Alfredo Pardo
Praza Pública
Mentres o Titanic zarpa a unha viaxe sen retorno, en
Galicia os movementos das clases populistas son reflectidas no agrarismo e as
mobilizacións campesiñas. Conflitos e reivindicacións nunha etapa de loita
antiforal e anticaciquil para intentar modificar a orde económica. Neste
continuísta panorama de identidade no mundo rural, iníciase unha
desestruturación social co fenómeno migratorio e xorde unha nova expresividade
cultural de imaxes mudas en fluxo.
A Sociedade Recreativa La Liga de los Amigos de
Chantada foi a circunstancia de que hai un século acordase na primeira
Xunta Directiva “promover durante el invierno la celebración de veladas
musicales y literarias, funciones teatrales, exhibiciones cinematográficas y
otros espectáculos de recreo” –La Comarca, 29/12/1912-. O abrente
aventureiro do amosador de imaxes coa presenza dos cinematógrafos ambulantes;
reproducindo o movemento en galopantes viaxes encrucilladas de múltiples
direccións en feiras e festas patronais nas zonas rurais da xeografía galega.
Coa oscilación cinéfila, a coñecida popularmente
como Dona Aurorita, adquire en 1913 un aparello de proxeccións que
orixina a organización de veladas cinematográficas durante a Festa da Árbore
a cal asisten máis de trescentos rapaces para ver Las dos rivales, El
gran secreto e Las aventuras de Pepito Raspas, entre outros filmes
da época. Nos anos 20, os mercaderes de cinema instalan no Salón de Actos do
Cuartel de los Exploradores “un gran cinematógrafo que se ve
concurridísimo por la novedad e interés de las películas exhibidas” –El
Regionalista, 07/01/1923-.
Neste carácter de subxectividade cineasta, El
Regionalista advirte sobre o perigo que poden encerrar as proxeccións nas
“mentes rudimentarias”, xa que exercen unha poderosa influencia, e recomenda “proscribir
las películas de crímenes, productoras de transtornos en la sensibilidad
infantil, tales como el espanto, el mal ejemplo, la sugestión de ideas malsanas
(…)” –El Encanto del cine, 04/02/1923-. Na nova ética e estética
de inimigos audiovisuais, os términos de interpretación descritiva tamén
producen efectos cognitivos e emocionais. Xa que no mesmo semanario un redactor
configura unha nova dimensión narrativa.
O esperpento romántico: “Hay más de un encanto en
el cine. No lo es sólo el interés que los episodios del arte mudo despiertan.
Lo es también, seguramente mayor para la juventud, el que supone una simple
ojeada al salón del cine en los entreactos. Siempre fue Chantada generosa de
belleza. Las mujeres son como las frutas. Es el paisaje quien las da. Así
nuestro paisaje de maravilla, insuperable de atractivos como un vergel de
ensueño, por fuerza tenía que ser pródigo en atrayentes caras de mujer
ostentadoras de la rozagante hermosura de la peonías. Agrada ver a las flores
en ramilletes, a los pájaros en bandos, a las mujeres en grupos… Id una noche
de fiesta cinematográfica al Cuartel de los Exploradores. Veréis agrupadas las
caras más bellas del país. Miradlas desde el escenario, de frente… Múltiples
pares de rasgados ojos femeniles, brillantes como las joyas se fijaron en
vosotros para asaetearos el corazón. ¡Ese es el mejor encanto del cine!” –El
Regionalista, 04/02/1923-.
A ensamblaxe de imaxes en forma estrutural móstrase
en pantalla coa inauguración dos amplos salóns do novo edificio de La Liga
de Amigos, onde asistiu o deputado por Chantada Gerardo Doval e a directiva
de La Liga organizou na súa honra unha velada cinematográfica “que
estuvo concurridísima y en la que tuvo lugar el estreno de la película de gran
espectáculo titulada El signo de la cruz, rememorativa de las costumbres del
Imperio de Constantino el Grande que, según se nos dice fue costeada por
nuestro distinguido amigo el popular secretario del Ayuntamiento Don
Constantino Blanco, deseoso de convencer al pueblo, por merced de la visión de
las escenas de barbarie en los circos romanos, de que o miente la historia o
hubo tiempos mucho más nefastos que los del Caciquismo. No sabemos aún si la
iniciativa de nuestro simpático secretario tiende a lograr por medio del cine
que los ediles agrarios se postren al fin reverentemente ante el bábaro de
Constantino (…)” –El Regionalista, 15/04/1923-.
No cumio desta tendencia celuloica –dende as
barracas e pavillóns ambulantes-, atopamos unha designación alternativa coa
promoción pública nas Festas do Carme de Chantada. No seu programa incluía
para o Domingo día 26 de 1923, que “durante las horas de la noche se darán
en el Cantón sesiones de cine al aire libre gratis para todos” –El
Regionalista, 19/08/1923-. Coa impregnación social das proxeccións na rúa,
cambiarían os convencionais gustos do público.
As máquinas parlantes, o cine aprende a falar
O antecedente na dispersión vangardista do cine mudo
ao sonoro foi a estabilización primitiva a mediados dos anos 30 do Café-Cine
La Terraza –co sufrido operador José Sobrino no sistema Vitaphone-, sendo a
primeira sala sonora estable da vila do Asma. A expansión ao longo dos anos
deixou nos guieiros cinematográficos salas comerciais como o Cine Cervantes
–propiedade de José Lorenzana-; Cinema Iris –fundado por José Álvarez
Requejo e Javier Lorenzo Fernández, adquirido por Maximino Rodríguez en 1944-; Cine
Capitol –fundado en 1941-; Cine Yeca –1958/1983- e o Cine López
Otero -1990/1992-.
A exhibición cinematográfica da XIX
Semana de Cinema de Chantada do Cineclube Os Papeiros realizou
unha transposición do universo fílmico abordando proxeccións no Cantón e
actividades paralelas como a Semana Curta –Festival de Curtametraxes-,
Cinemateca con rodas, Exposición de proxectores da historia do cinema, Café
Cinema –Charla/Coloquio e un Obradoiro de cinema para nenos. 100 anos ben o
merece.
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