Fernando Pérez-Barreiro
e Teresa Barro presentan en 'Amada liberdade' unha imaxe da Galicia da
postguerra deshinibida. Falan dun Piñeiro antinacionalista e alidado da CIA e
dunha universidade dominada polo Opus. Crítica de Manuel Rodríguez Alonso.
Por
Manuel Rodríguez Alonso | Cangas | 16/03/2013 GaliciaConfidencial
Fernando Pérez-Barreiro
Nolla e a súa dona Teresa Barro ofrécennos neste volume as súas memorias. O máis
rechamante deste libro é que se nos presenta desde os comezos dos sesenta ata
case a actualidade unha imaxe de Galicia mais non ollada desde o interior da
propia Galicia, senón desde fóra, desde Londres, o que lle dá un valor especial
á interpretación que se fai de moitos temas galegos, desde o piñeirismo á
Transición ou mesmo á emigración. É moi certo que esta interpretación non
resulta en absoluto tópica e que nos dá unha imaxe totalmente persoal e
orixinalísima de Galicia desde os cincuenta do pasado século ata a actualidade.
Fernando Pérez-Barreiro
presenta en primeiro lugar o Ferrol da inmediata posguerra, pois o autor naceu
en 1931. Son moitos os recordos que, a través da historia da súa familia, nos
proporciona sobre a República, Guerra Civil ou os fuxidos. Mais o interesante
comeza cando Pérez-Barreiro lembra os seus anos de estudante en Ferrol no
remate da década dos corenta, onde brilla con luz propia Carballo Calero,
daquela inhabilitado para o exercicio do ensino público, mais que na academia
privada ferrolá onde traballaba soubo deixar unha pegada inesquecible nos seus
alumnos, como é o caso de Pérez-Barreiro.
Moi valiosa
e desfacedora de tópicos resultan as páxinas que tanto Pérez-Barreiro como a súa
dona Teresa Barro dedican ao Santiago dos anos cincuenta do pasado século, onde
ambos os dous eran estudantes universitarios. Fronte aos tópicos espallados por
outros autores, como é o caso de Franco Grande en Os anos escuros ou o propio
Ferrín nos seus libros de Conversas, a vida intelectual de Santiago daquela era
ben pobriña. A universidade estaba dominada polo OPUS. Ramón Piñeiro é
presentado pola parella como un intrigante cunha formación intelectual e
literaria que deixaba moito que desexar. As tan gabadas Festas Minervais non
deixan de ser unha de tantas actividades do SEU. Rechamantemente
desmitificadora é a imaxe que de Otero Pedrayo nos dá Teresa Barro, ao que non
dubida en caracterizar como mal profesor e profundamente machista: Había tamén
as clases de Otero Pedrayo… Eu ía pouco a esas clases, pero as veces que asistía
encontrábao moi antipático; lanzábase en monólogos interminábeis e de cando en
vez, con calquera motivo, explicaba como tiñan que ser as mulleres, femininas etc.
Era o que se dicía naqueles temos, pero escoitar vulgaridades impositivas e
machistas nunha clase da universidade parecíame de máis… Ben sei que Otero
Pedrayo é unha figura indiscutíbel no galeguismo, pero eu nun lle vin o
atractivo. Dirán que non ten importancia que predicase ás rapazas como tiñan
que ser as mulleres. Para min é como se nunha clase todos ou a maioría fosen
negros e o profesor branco, e o profesor lles explicase a eses negros como debían
facer para agradar aos brancos. E como profesor era pésimo (páx. 312).
A cita é
longa, mais a liberdade e falta de prexuízos con que se expresa Teresa Barro
non é nada habitual na cultura galega, afeita ao botafumeiro. Dicir cousas así é
ser un traidor á patria na mentalidade dalgúns. Iso realmente só o pode facer
quen ve Galicia desde fóra, cunha perspectiva libre de calquera prexuízo e
marcada pola sinceridade. Só por isto hai que mercar e ler este libro, pois na
literatura e no galeguismo hai moito botafumeiro.
O matrimonio
lembra outros acontecementos e personaxes da realidade galega da segunda metade
do pasado século XX e os seus xuízos resultan igual de desinhibidos e sinceros
ca os anteriores. Cómpre ler o que din sobre Piñeiro, Galaxia ou mesmo a
Transición e a actual situación da autonomía, que presentan como unha
continuidade en relación co tardofranquismo, pois ata os persoeiros dunha e
doutra situación son os mesmos. A interpretación que se fai da emigración a
Europa nos anos sesenta ou mesmo da estandarización e normalización do galego
están así mesmo cheas de orixinalidade e libres de prexuízos. Non entro nelas,
porque, xa digo, hai que mercar e ler este libro.
Coa
perspectiva que dá ver as cousas de Galicia coa distancia e afastamento de quen
vive en Londres, dásenos unha visión crítica, mais razoada e apoiada en feitos,
dun Piñeiro antinacionalista e ata seguidor dos plans da CIA para o que se
pretendía que fosen os Estados Unidos de Europa, creador de figuras literarias
ou desfacedor delas e sempre intrigante para ter unha parcela de poder para
cando faltase Franco, unido a franquistas tan acreditados como Rosón Pérez.
Os
comentarios, como xa dixemos, que se fan sobre a Transición, o mantemento do
poder da Igrexa especialmente no Ensino grazas á política educativa do PSOE de
Felipe González, as razóns do fracaso da normalización lingüística e outras
temas que hoxe seguen a manter a súa actualidade non é habitual lelos neste
noso mundo tan afeito a non molestar, a non amosar aspectos negativos das
grandes figuras e usar o botafumeiro para todos. No caso contrario, axiña lle
chaman a un colaborador do españolismo, traidor á patria e outras cousas así. A
reivindicación de galeguistas esquecidos como Carballo Calero ou Guerra da Cal é
outro dos grandes méritos deste libro de memorias.
Xa
que logo, libro de memorias dunha parella que nos presenta nel a súa persoal
visión da Galicia da segunda metade do século XX, sen inhibicións, nin
condicionamentos de ningún tipo, deixándose levar só pola razón e mais a
sinceridade ao se enfrontaren cos grandes temas e personaxes da Galicia deste
tempo. Só podía tratar así estes temas quen os vía desde a distancia de
Londres, cunha perspectiva de afastamento, que moitas veces é imprescindible
para poder opinar con obxectividade ou, cando menos, con espírito crítico. Por
iso, eu recomendo vivamente a compra e lectura deste libro. Se o lemos,
comprenderemos mellor moitas das cousas que están a pasar hoxe en Galicia,
comezando pola liorta que sacode estes días a Real Academia Galega.
Ningún comentario:
Publicar un comentario