Oitenta e nove países
carecen de lexislación que protexa os rapaces das agresións nas escolas, entre
eles Francia, Liberia, México, Marrocos, Ruanda, Arabia Saudita ou vinte
estados de EEUU ·· En Exipto o 80% dos alumnos asegura ser golpeado ··
Galiza, a través da lexislación estatal, contempla a prohibición total desde o
2007
M.
TOJO . SANTIAGO
Acoso
escolar, castigo corporal e violencia sexual son as tres formas de violencia
nas escolas. Na India, o 65% dos alumnos de trece estados, asegura ser golpeado
por un profesor pero a maioría non denuncia por medo. En Nepal, onde o castigo
corporal aos nenos é unha práctica habitual, o 14% do abandono escolar
prodúcese por temor aos profesores. En Ecuador o 37% das adolescentes vítimas
de violencia sexual sinalaron os mestres como perpetradores. En Suráfrica, os
profesores foron responsábeis dun terzo das violacións. En Reino Unido, os
mozos de 16 anos que sufriron acoso teñen o dobre de posibilidades de non ter
estudos ou formación, e optan a salarios máis baixos. En Estados Unidos, o 23
por cento dos nenos leva armas de fogo á escola e o 12 por cento recoñece
participar nun acto de violencia no último ano. Son datos do informe da campaña
Aprender sen Medo da ONG Plan ao que tivo acceso este xornal.
Actualmente,
só 108 países teñen lexislación na materia, e apenas 29 deles protexen os nenos
da violencia corporal en todos os ámbitos (na casa, no colexio e en calquera
situación). Entre os que non cumpren, un total de oitenta e nove, están entre
eles: Francia, Liberia, México, Marrocos, Ruanda, Arabia Saudita ou 20 estados
de EEUU. O Estado español uniuse á prohibición total no 2007.
A
situación é especialmente difícil nos países en vías de desenvolvemento.
Segundo o segundo informe da campaña Aprender sen medo, elaborado
conxuntamente co Overseas Development Institute de Londres a partir dos
resultados de estudos en trece países, hai unha relación directa entre a baixa
capacidade adquisitiva da contorna do alumno e unha maior incidencia da
violencia.
Os
efectos máis documentados sobre os alumnos e alumnas son aqueles sobre a saúde
mental. No Brasil, por exemplo, onde o acoso escolar entre alumnos é un
importante problema, o 84% dos estudantes considera a súa escola como unha
contorna violenta. Comprobouse, ademais, que o 27% das vítimas perden interese
e entusiasmo e o 14% vai ao colexio con medo.
"Faise
coerción erótica a cambio de mellores notas"
A
violencia sexual sobre as nenas é unha realidade en moitos países de Asia e
Ámérica, e especialmente en miles de escolas en África, un continente onde
apenas 21 dos 54 países penaliza legalmente o castigo corporal aos alumnos.
En
Estados como Nixeria, o 88% dos profesores recoñece que nas súas escolas se
producen incidentes sexuais que implican o profesorado e alumnas. O 6% das
estudantes en Gana asegura ser obxecto de chantaxe sexual por parte dun mestre
para obter mellores cualificacións e en Uganda -entre outros exemplos-, o 8%
das estudantes entre 16 e 17 anos afirma ter relacións sexuais cos seus
profesores. Os profesores solicitan intercambios sexuais ás nenas a cambio de
mellores notas ou de redución das taxas escolares. Outra práctica tradicional
consiste en atraer as alumnas aos seus domicilios privados coa escusa de
axudarlles coas tarefas extraescolares. Dáse o caso tamén de estudantes homes
que ofrecen as súas compañeiras mulleres a profesores a cambio de que se lles
reduzan ou anulen os custos de escolarización.
Os
motivos para este comportamento teñen unha profunda raíz cultural e social,
segundo Houinato Bell´Aube, director de PLAN en Benín e experto en violencia
sexual nas escolas. "O profesorado non está cualificado. O perfil medio
dun profesor nunha escola rural africana é o dun home novo, con apenas estudos
de primaria, que emigra á cidade e, a pesar de que finalmente se ve obrigado a
regresar á aldea por falta de oportunidades, no pobo é percibido como alguén
con coñecementos porque viviu fose e noméaselle mestre", explica
Bell´Aube. "Ademais, trátase de sociedades onde as relacións de poder
están centradas no home, as mulleres son percibidas como obxecto pasivo e
ignórase o dereito das nenas a non ser utilizadas sexualmente".
Os
efectos da violencia sexual na saúde física das nenas van desde o trauma
psicolóxico até embarazos e enfermidades de transmisión sexual. Así, segundo un
estudo realizado en Etiopia, o 10.6% das vítimas de violencia sexual quedaron
embarazadas e o 23,5% contraeu algún tipo de enfermidade. Ningunha das alumnas
buscou tratamento por medo a que se descubrise a súa condición. De cando en
cando, ademais, conséguese condenar aos culpables. En numerosas ocasións,
ademais, as familias acceden a chegar a un acordo fose do sistema legal a
cambio dunha compensación económica ou para manter o caso oculto. A denuncias
recibidas, principalmente de nenas en zonas rurais, levaron ao goberno kenyano
a proceder á detención e retirada da docencia de 1.000 mestres acusados de
casos de violencia sexual.
O
DATO
O
custo económico, só en trece países, alcanza os 45.000 millóns de euros
A
violencia desenvolvida polos nenos que son abusados na escola acaba tendo un
impacto na economía do país. Un adulto violento aumenta os custos de asistencia
social, sanitaria e non resulta produtivo para a sociedade. En Brasil, por
exemplo, o 5% dos nenos que sofren violencia escolar acaban implicados nalgún
tipo de agresión como adolescente. Se o custo da violencia xuvenil en Brasil
calcúlase en 13 millóns de euros, o custo derivado da crueldade nas escolas é
de 680 millóns de euros ao ano, cerca do 15% do Produto Interior Bruto (PIB) do
país.
En
Guatemala, os beneficios non xerados ou perdidos polas altas taxas de abandono
escolar, ascenden ao 59% do PIB. En Arxentina, a porcentaxe é do 11,4%.
O
custo total das perdas económicas derivadas da violencia escolar, só nos 13
países analizados no estudo, alcanza os 45.000 millóns de euros.
Os
danos psicolóxicos poden durar para sempre. Os nenos acosados son cinco veces
máis propensos á depresión que os seus compañeiros, e as nenas desenvolven
tendencias suicidas nunha proporción oito veces maior. Ademais, o 80% dos nenos
abusados desenvolven algún tipo de desorde psiquiátrica de adulto e un terzo
exercerá violencia sobre os seus fillos. Aqueles que sufriron danos como nenos
teñen 2.7 máis oportunidades de ser arrestados por comportamento criminal como
adulto e 11 veces máis de adolescentes.
A ONG Plan, a través da súa campaña internacional
"Aprender sen Medo", traballa en 44 países desenvolvendo programas
con profesores e alumnos e impulsa a creación de leis e políticas concretas de
protección ao menor na contorna escolar.
Ningún comentario:
Publicar un comentario