02.03.2011 Unha mostra expón os retratos post mortem galegos
PATRICIA HERMIDA . FERROL
Parecen
durmidos. Anxelotes con coroas ou margaridas no pelo repousan sobre colchas de
gancho. Moitos aínda visten o traje bautismal, recentemente unxidos para
evitar o limbo. Pero todos están mortos: desde os retratos de Maximino Reboredo
Blanco co romanticismo de Lewis Carroll, á crueza con ollos abertos de Ramón
Caamaño. Entre finais do século XIX e 1980, as familias galegas fotografaban
os seus nenos falecidos. Só coas técnicas post mortem, os infantes cobraban
vida eterna: "Como recordo familiar ou para xustificar herdanzas". E
agora resucitan nunha exposición do ferrolán centro Torrente Ballester,
comisionada pola historiadora Virginia de la Cruz Lichet e englobada en Falsas
Aparencias: chiscadela lúgubre á mirada infantil.
Para
a súa tese doutoral en Historia da Arte pola Complutense de Madrid, Retratos post mortem de Galicia,
séculos XIX-XX, Virginia rastrexou distintas vilas e aldeasa de
Lugo, Ourense e Costa da Morte. Impactada por Virxilio Viéitez, a quen coñeceu
en 2002, buscou "arquivos privadous do rural, con retratos desde o
primeiro cuarto do século XIX e centrándome en fotógrafos profesionales...
chega un momento en que as propias familias retratan os mortos coas súas
cámaras". Virginia quedou seducida pola inxente cantidade de estampas de
nenos mortos, "coa relación de Galicia tan intensa e natural coa
morte".
Con
esta primeira tese europea sobre a fotografía post mortem, De la Cruz recupera
a intimidade dos velorios e a adoración ós nenos-santos. Susana Cendán,
comisaria do Torrente Ballester e organizadora de Falsas Aparencias xunto a
Virginia e Manuel Mosquera Cobián, xustifica que "os retratos servían
para honrar a memoria do defunto tanto nas clases humildes como nas máis
altas".
Os
pequenos xacen sumidos nun soño branco e negro. En contraste, destaca un óleo
de Dionisio Fierros: Retrato
xacente do Infante Don Luis Príncipe de Asturias, a guadaña tamén axexa ós
ricos. O primoxénito de Isabel II faleceu ás poucas horas de nacer
e o seu cadáver expúxose tres días no Palacio Real de Madrid. "Como un
rock star ou unha estrella do cine", comenta Susana.
O
tabú vitoriano impedía fotografar os nenos mortos dentro das caixas, no século
XIX. Maximinon Reboredo Blanco ou Pacheco mostran os pequenos en túnicas de
encaixe e con coroas de flores: Á nosa querida filla, Recordo dos seus pais e
irmáns... As manciñas aférranse a rosarios ou cruzan os seus dedos en forzado
rezo. Nenos en traxe de pantalón, recentemente nacidos coa cara arrugada...
OS ESCENARIOS
O xornal dunha semana
Xa
no século XX, os infantes móstranse sen andrómenas en ataúdes. Ramón Caamaño,
cuxa obra percorreu as aulas de Xornalismo grazas ás clases de Suárez Canal,
inmortaliza cadaleitos de marfil, cirios, flores negras como corvos. Na
cabeceira velan a Virxe e o Neno Xesús. Algún retratado abre totalmente os
ollos, sobre rosas silvestres, como se estivese vivo.
Para
conservar unha imaxe de toda a familia, os pais colocaban o falecido entre os
seus irmanciños. O xornal dunha semana investíase na foto: única posibilidad
de recordar o bebé. E o documento tamén testemuñaba a morte ante os parentes de
Suramérica, "para xustificar herdanzas".
Cada
vez que alguén morría, avisábase o médico e mais o fotógrafo do pobo. E o
falecido colocábase sobre o mellor cadaleito, no que se investían todos os
aforros. Aquelas pálidas instantáneas testemuñan unha época de alta
mortalidade infantil. "A miña familia tiña un óvalo co retato dun neno
morto", recorda emocionado un octoxenario somerxido entre infantes do
Máis alá.
Muito bom, obrigada! A tese está disponível online?
ResponderEliminar