Alberte Pagán construíu
desde a "militancia política" un filme sobre a situación dos saharauís
cimentado na voz do poeta Alí Salem Iselmu e nas imaxes do deserto
MONTSE DOPICO . SANTIAGO
Un filme xurdido da
"militancia política, pero sen caer no panfleto, nin facer un documental
narrativo". Así define Alberte Pagán Asahra Hurratun!, unha das súas
últimas creacións, -do 2009-, que hai uns días proxectou o festival Cineuropa
xunto con Puílha 17 Janeiro 2010 15.33 h (2010). O conflito do Sahara,
tan de actualidade nos medios de comunicación, amósase na primeira destas dúas
cintas dun xeito "oblicuo", a través da imaxe e dunha voz en off -a
de Ali Salem Iselmu- que recita poemas. "No medio da nada, dun lugar tan
inhóspito, hai vida, creatividade, poesía, xente que fai cousas...",
salienta Pagán.
O deserto, as casas de
adobe, focalizan a atención en Asahra Hurratun! se cadra tanto como as
persoas. Non hai, como Tanyaradzwa, a anterior película de Pagán, unha
narración ante a cámara. Pero os poemas serven, dalgún xeito, de fío condutor.
"Non quería mostrar os lugares típicos do Sahara, o campamento de
refuxiados con jaimas... Como os campamentos están ó lado de Tinduf, que é unha
cidade, quixen amosar o lado máis urbano, e por iso no último plano hai un
edificio en construción, cun guindastre", subliñou.
Ali Salem Iselmu le os
seus propios poemas nesta cinta. E foi o guía e tradutor de Alberte Pagán na súa
viaxe aos campamentos, que realizou no ano 1999. "O material estaba nun
caixón: as imaxes, os sons, os poemas... Teño moito material gardado, ó que
pouco a pouco lle vou dando forma. E o Sahara está sempre de actualidade: levan
35 anos agardando unha solución", salienta. Pagán visitou o Sahara con Cosal,
un colectivo creado a finais dos 70 por militantes de diversos grupos, ao
abeiro da Revolución Sandinista, que realiza labores de solidariedade en América,
Palestina, o Kurdistán ou o propio Sahara.
"Aparece Cosal nos títulos
de crédito deste proxecto, se te fixas. Como aparecía nos filmes que fixen
sobre Nicaragua" -Os Waslala, (2005), Conversas em Zapatera-,
ou noutros que van saír: como un que gravamos en Colombia, coas FARC, ou outro
con xente de distintos países do mundo ligada á Universidade. Son películas
xurdidas da militancia política. Pero non documentais típicos de persoas
denunciando ante a cámara o que lles pasa. Diso xa hai moito, e ademais a min
non me atrae facer algo así", asegurou.
DATOS
A distancia física da cámara
A cámara mantén certa
distancia física respecto daquilo que olla. Non se achega moito ós obxectos,
non se centra en persoas concretas. "Un dos planos que máis me gusta é un
do deserto cun home minúsculo camiñando. Amósase a pequenez dos humanos no
medio do deserto. O contorno que empequenece a xente", sinalou. A cámara
detense nas cousas, e permanece un tempo sen moverse, como nas outras películas
do autor inscritas, coma esta, no cine experimental. "A maior parte dos
planos duran un minuto. Por iso, se a toma duraba máis dun minuto, acurtábaa dándolle
velocidade, e se faltaba alongábaa facéndoa máis lenta. É unha película pobre,
no sentido da arte povera. A calidade da imaxe e o son non é moi boa... É un
xeito de reflectir a precariedade na que viven os saharauis, a situación política.
Porque o obxectivo deste proxecto era máis político que artístico. O son está
composto por fragmentos de ruídos recollidos alí...", comentou.
DATOS
A precariedade das casas
Puílha 17 Janeiro 2010
15.33 h é o título da curta que Cineuropa proxectou coa
película sobre o Sáhara. Un filme que amosa unha "casa encantada", en
ruínas, cunha cheminea da que sae fume. "É unha casa que hai na aldea na
que vivo. Un día vin tanto fume saír da cheminea, e fun buscar a cámara",
indicou Pagán. A curta incide no que é un dos temas habituais no cine deste
autor: o tempo, o pasado. A inversión do movemento -nunha parte da curta o fume
entra na cheminea no canto de saír-, e do son ambiente forman parte da cerna da
curta. O estado da casa choca co feito de que alguén viva nela. Como sorprende
que os saharauis leven tanto tempo vivindo nunha situación tan precaria.
O etiqueta do novo cinema
O
nome de Pagán sae sempre cando se fala de "novo cinema galego". El,
escéptico coas etiquetas, amósase, porén, máis optimista que hai uns anos.
"Eu xa non me sinto tan só como me sentía...", asegura. Pagán sempre
refugou das subvencións para non perder independencia. Aínda que o filme que
está rematando, A pedra do lobo, si tivo unha axuda "a proxecto
entregado, polo que non supón imposicións. O das subvencións é complicado. Se
hai creatividade vai haber cine igual, e non sei se é moi democrático que unhas
persoas decidan que se apoia e que non. Asinei un manifesto en favor da Axencia
Audiovisual Galega porque creo que fixo cousas: non só axudas, senón distribuír
as películas, Flocos.TV...", engadiu.
Ningún comentario:
Publicar un comentario