Carlos Pereira recupera
nun libro a historia da masonería, o rotarismo, o libre pensamento ou o
rosacrucismo no país até 1936
VANESA OLIVEIRA . SANTIAGO
Masonería, teosofía,
rosacrucismo, rotarismo, libre pensamento, dereitos de homes e mulleres... O
mundo da heterodoxia tan pouco explorado pola historiografía, sempre ás marxes
do pensamento dominante e da relixión, tamén deixou a súa pegada na Galicia
previa ao 1936. Así o recolle o historiador do concello de Culleredo, Carlos
Pereira no volume A Galicia heterodoxa, co que Espiral Maior inaugura a
súa colección O país das luces.
O autor reúne nove
traballos que publicou en revistas ou levou a congresos, os cales completou con
novas achegas. Un exemplo son as dúas cartas inéditas de Vicente Risco nas que
o ourensán lle explica a Javier Pintos -cofundador do Grupo Marco Aurelio de
Estudos Teosóficos creado en Pontevedra en 1910- que non pode formar parte do
movemento teosófico porque, segundo di, é "un perigo" para a súa
"carreira" e o seu "porvir". Segundo conta Risco nesta
misiva escrita en 1913 cando estuda Maxisterio en Madrid, estar vinculado con
este movemento cuxa figura máis senlleira foi a rusa Madame Blavatsky, podería
suporlle a "excomuñón laica, que habilita para conseguir cátedras por
oposición, bombos na prensa e verbais dos primates do mundo intelectual".
Unhas cartas ás que Carlos
Pereira tivo acceso logo de contactar coa neta dun dos fundadores do movemento
en Galicia. "Nesas cartas vese que Risco visitaba as reunións do grupo
pero non se quixo implicar facéndose membro porque tiña medo, igual quizais que
no 36 cando apoiou o bando franquista", explica.
De feito, o autor afonda
nas biografías das persoas que formaron parte destas institucións e entidades,
un feito que lles supuxo en moitos casos, tras o levantamento militar de 1936,
ser encarcerados ou, no peor dos casos, fusilados. "Os masóns sufriron dúas
depuracións implacables: a primeira, contra todos os que eran republicanos e,
uns anos despois, coa Lei para a Represión da Masonería e o Comunismo, volveron
ser represaliados", lembra Pereira.
De aí historias como a do
masón e farmacéutico pontevedrés Joaquín Maquieira -presidente da Deputación
Provincial de Pontevedra en 1933- que tras o alzamento fascista estivo preso en
San Simón e acabou os seus días exiliado en Montevideo.
Non en van, entre os anos
1873 e 1936, a masonería galega defendía o republicanismo, o laicismo e o
librepensamento, así como as ideas galeguistas e nacionalistas. "Non
atopamos personalidades vinculadas ó mundo reaccionario ou conservador. En
Ourense e en Ferrol, persoas vinculadas ao socialismo impulsan o nacemento de órganos
de prensa do movemento obreiro ou no caso de mulleres como Concepción Arenal ou
Pardo Bazán, sempre defenderon posicións emancipadoras da muller", explica
o autor.
Relacionados co masonería
atópanse intelectuais como Curros Enríquez ou Fontenla Leal, que impulsaron o
nacemento da Real Academia Galega. Pero tamén políticos como o compostelán
Antonio Romero, máis coñecido como o "Lutero Ortiz", que, "pola
súa proxección española, é o masón máis importante que viu Galicia",
salienta Pereira. "Participou no Levantamento de 1846, polo que sufriu o
exilio. Implicado nos movementos revolucionarios, formou o primeiro goberno do
Sexenio Democrático, foi ministro de Xustiza e promulgou leis destinadas a
separar a Igrexa do Estado", engade. Grazas ao seu labor como coleccionista
naceu un Museo que Galicia perdeu "por desidia".
A Galicia heterodoxa tamén
bota luz sobre a Antorcha Galaica de Librepensamento creada na Coruña en 1897,
que impulsou a creación da Escola Laica, ou a figura de Rafael Freire, membro
da Fraternidade Rosacruz -que relacionaba a relixión católica coa mística masónica-
na Galicia republicana.
IDEAS
As librepensadoras e o
Rotary Club
Dentro do
movemento feminista no século XIX, María Barbeito, Concepción Arenal, Emilia
Pardo Bazán ou Hildegart Rodríguez xa reclaman os dereitos da muller "á
educación e ó voto". Moitas delas vinculáronse a finais do século XIX á
masonería e aos movementos laicistas, librepensadores e anticlericais. Carlos
Pereira conclúe o libro cun estudo sobre a primeira época (1926-1936) do Rotary
Club -creado en Chicago en 1905 para facer reinar a "orde moral" no
comercio, a industria e as profesións liberais- en Vigo e na Coruña. Formaban
parte dos clubs galegos industriais, conserveiros ou cirurxiáns, pero tamén
arquitectos como Manuel Gómez Román e pintores como Luis Huici. Segundo Carlos
Pereira, sufriron o acoso da Igrexa porque "os consideraban os novos masóns"
debido a ideas como a redución do diñeiro destinado a exércitos ou á paz
mundial.
Ningún comentario:
Publicar un comentario