Belgrado enfronta nunha exposición as formas da arte oficial e da arte
disidente durante as décadas que caracterizaron a tensión creativa no
bloque soviético
SNEZANA STANOJEVIC/EFE . BELGRADO
A
mostra incide no feito de que con Gorbachov os artistas comezaron a
amosar ironía e mesmo desprendemento, como en Sobocki (esqda) e Vrubel FOTO: efe |
A
arte oficial e disidente da época comunista resucitou en Belgrado,
nunha exclusiva e intrigante exposición das obras nacidas tras o Pano de
Aceiro na segunda metade do século XX, antes da caída do Muro de
Berlín. A mostra, titulada "Detrás do Pano de Aceiro. Escena oficial e independente na Unión Soviética e Polonia 1945-1989", mostra a evolución da arte nos dous maiores países do bloque do Leste.
A
exposición permite contrastar a arte oficialista e a súa presentación
idealizada da sociedade comunista, coa rebeldía de artistas que sufriron
a represión e apostaron por correntes creativas novas que tiveron que
desenvolver ás agachadas. "Preséntanse obras de coleccións privadas de
coleccionistas polacos, ás que o público ten moi pouco acceso. Nese
sentido é un grande acontecemento para Belgrado, pero tamén para o
mundo, para Europa", declarou a Efe Mirjana Slavkovic, do Museo da
Historia de Iugoslavia que alberga a mostra.
A exposición, que se
manterá aberta ata o día 15 de febreiro, reúne duascentas obras de
artistas rusos e polacos. Está dividida por seccións temáticas e
cronolóxicas que presentan tanto a arte oficial como manifestacións que
se rebelaban contra os ditados da política cultural. O itinerario comeza
co realismo socialista e a arte comprometida que glorifica ó Comunismo e
que na URSS dominou a escena artística ata a década dos 80 e en Polonia
só ata mediados da década dos 50. As pinturas enxalzan tanto ós
líderes da revolución como ó obreiro ou ó campesiño, modelo do home novo
do comunismo. Así, pódense ver retratos dun Lenin mostrado como un ser
serio, sabio e sublime, e visións dun proletariado entusiasta,
comprometido e feliz.
A chamada Segunda vangarda da arte
polaca está dedicada ós autores independentes que, a pesar da súa clara
orientación esquerdista, rexeitaron as lemas do realismo socialista.
Algúns foron represaliados, como a escultora Katarzyna Kobro e o pintor
Wladyslaw Strzeminski, eixo da vangarda polaca, que foron apartados das
academias de arte como inimigos do sistema e morreron na miseria porque
ninguén se atrevía a comprar as súas obras.
Numerosas obras de
Kobro perdéronse para sempre porque tivo que usar as súas esculturas de
madeira para a calefacción. O realismo socialista, con todo, non tivo
grande impacto en Polonia e xa a partir de 1955 os artistas puideron
crear sen límites ideolóxicos aínda que con poucas opcións de expor o
seu traballo. Para previr un exceso de liberdade, o Comité Central do
Partido Comunista polaco limitou a un 15 por cento o número de obras
abstractas nas exposicións.
Entre as alegacións contra o
autoritarismo destacan as obras de Jerzy R. Zielinski, como a súa peza
que mostra uns beizos cosidos en branco e vermello, as cores da bandeira
polaca; ou unha cabeza un home cunha vela acesa que, ó derretirse,
alaga de amarelo o fondo vermello, o triunfo da intelixencia sobre a
opresión.
A "desestalinización" na URSS durante os anos 50
permitiu a organización de exposicións internacionais importantes, ata
unha estadounidense, que foron ben recibidas en Moscova. Con todo, os
artistas non puideron librarse dos límites que impuña a ideoloxía e
sufriron as críticas das autoridades por usar o home en experimentos
artísticos en esculturas figurativas e abstractas, en teoría
inintelixibles para as masas. En Polonia, a represión da década dos 80
levou os artistas a protestar e negarse a participar en exposicións
oficiais e escaparon da censura con mostras secretas en igrexas e
domicilios privados.
Á MARXE
A política represoraNa pintura, o político represor foi presentado con traxe e con gravata e unha máscara de lobo perigoso, con uñas puntiagudas que busca a vítima, como na obra "Xestapo", de Jacek Sroka. Outro autor polaco, Leszek Sobocki, presentou en "Sufocante", a obra que pecha a exposición en Belgrado, ó artista que empeza a separarse da roupa de cor vermella adherida ó seu corpo e que lle aperta, como símbolo da opresión do sistema.
O papel clave de Gorbachov
Na Unión Soviética, as reformas impulsadas por Gorbachov, permitiron criticar e ironizar cos símbolos dun réxime que chegaba á súa fin, como nun óleo de Dmitri Vrubel, que no canto dun heroico e altivo soldado comunista mostra a un mozo con mueca burlesca. En "A paz", de Erik Bulatov, alúdese á reconciliación entre o Leste e o Occidente coa presentación da emblemática Estatua da Liberdade e dúas figuras ó estilo do realismo socialista
Ningún comentario:
Publicar un comentario