O dous de xaneiro do 1921, hai agora noventa anos, o buque de vapor
"Santa Isabel" afundiu fronte á illa de Sálvora nun naufraxio que deixou
213 mortos
SUSO SOUTO . RIBEIRA
O naufraxio saldouse coa
morte de 213 pasaxeiros e deixou unha profunda pegada na historia do
municipio: o rápido auxilio que os veciños da illa de Sálvora prestaron
ás vítimas permitiu salvar 53 vidas. Había
apenas 9 anos que o Titanic afundiura en augas de Terranova
deixando sobre o mar un ronsel de morte; aquela xélida noite do 2 de
xaneiro de 1921 (o domingo fará 90 anos), Ribeira sufriu unha traxedia
similar e amenceu a golpe de sirena: o buque de vapor Santa Isabel
ía a pique fronte á illa de Sálvora.
A localidade á que o rei
Alfonso XIII acababa de outorgar o título de cidade no ano da súa voda
(1906), pasaría á Historia por esta heroica acción como Moi Nobre, Moi
Leal e Moi Hospitalaria (aínda que sobre este último título non existe
documentación e hai quen cre que foi invención dalgún cronista). Pero
aquela historia negra ten os seus nomes propios.
O buque, acabado
de construír o 21 de outubro de 1916, pertencía á Compañía
Transatlántica Española, cuxo presidente era o Marqués de Comillas. Tiña
1.181 toneladas de rexistro, medía 88,85 metros de eslora e estaba
valorado nuns seis millóns de pesetas da época.
Facía a ruta
Bilbao-Cádiz como servizo auxiliar de traslado de pasaxeiros dos portos
do norte de España ó porto de Cádiz, onde se collían os grandes
transatlánticos que facían as travesías cara a Arxentina.
Tiña
40 literas para pasaxeiros de primeira clase, 16 para os de segunda e
400 para os de terceira. O día anterior (Ano Novo de 1921), partira da
Coruña rumbo a Vilagarcía, co mar groso e forte vento.
Levaba a
bordo 266 persoas: 78 tripulantes e 188 pasaxeiros (entre eles, Pedro
Paz Míguez, fillo do alcalde de Miño). Ás dez da noite, á altura de
Fisterra desatouse un forte temporal que dificultou a navegación.
O
capitán ordenoulles ós pasaxeiros retirarse ás súas literas e reduciu a
velocidade. Pouco despois da unha e media da madrugada do día 2, cando
pasaba a 200 metros da illa de Sálvora, concretamente nos baixos de
Meixides, embestiu contra uns baixos rochosos e empezou a afundirse de
proa tras partir o casco en dous.
Nese mesmo lugar afundíronse xa
varios vapores entre eles, o barco de guerra español Cisneros e
o vapor Larache.
O vapor pediu auxilio ás 01.55 horas; o
radiograma recolleuse na estación de Fisterra pero, cando o operario
preguntou pola súa situación, xa non contestou nadie. O Santa
Isabel foi a pique deixando á vista un terzo da cheminea e o pau de
proa.
O suceso sorprendeu á maior parte dos pasaxeiros e
tripulantes durmindo. En Sálvora (duns 60 habitantes) só quedaron esa
noite as persoas de maior idade e as nais solteiras cos seus fillos; o
resto foran a Aguiño a celebrar coas súas familias o Ano Novo.
De
modo que, entre as primeiras veciñas de Sálvora en botarse ó mar nunha
dorna para socorrer as vítimas estaban catro mozas que pasarían á
Historia como as heroínas de Sálvora: Josefa Parada, de 25 anos;
Cipriana Oujo, de 16; María Fernández Oujo, de 14, e Cipriana
Crujeiras, que remaron case cinco millas ata chegar o barco no medio dun
forte temporal.
Entre os primeiros rescatados estaba o capitán,
Esteban García Muñiz, que foi atopado sobre unha táboa e que quedara
mudo. Tamén se salvou o maquinista, Juan Antonio Pérez Cano. Pero pronto
empezaron a chegar a Aguiño as dornas cos primeiros cadáveres a bordo.
Unha das embarcacións que participou nesa tarefa foi o Rosiña.
Entre os mortos (moitos deles campesiños de Ferrol), estaban o
primeiro oficial, Luis Lazaga, que se salvou no naufragio do vapor Eizaguirre,
ocorrido no Cabo de Boa Esperanza, no que só sobreviviran 8 persoas;
Antonio Pescador Saberón, capelán do barco; e o primer maquinista,
Miguel Calvente (malagueño), rescatado con vida, pero que morreu ó
chegar a terra.
Pero houbo tamén unha persona salvada pola
Divina Providencia: Manuel Abad, que comprara a pasaxe para ir a Cádiz
na Santa Isabel e que, a última hora, decidiu ir en tren.
A
primeira embarcación que pasou pola zona tras o naufraxio foi o vapor
da Compañía Ibarra; pero naquel momento só había no mar un longo ronsel
de maletas. No caso deste afundimento, foi a primeira vez que se
aplicou o seguro de emigrantes.
Unha das persoas que máis
investigou e publicou sobre o afundimento do Santa Isabel é o
xornalista e historiador ribeirense Xosé María Fernández Pazos.
En
xaneiro do ano 1998 publicou no CORREO GALLEGO unha serie de reportaxes
que incluían varias fotos inéditas das distintas fases de construción
da embarcación e que realizara o neto do enxeñeiro que o deseñou. En
agosto dese mesmo ano, Fernández Pazos publicou o que aínda é o único
libro que existe sobre a traxedia, titulado Sálvora, memoria
dun naufraxio. A traxedia do Santa Isabel.
Foi unha
tirada de luxo, en formato A4, de tapa dura e en papel de tripla capa
de arte a cinco tintas. O exemplar pesa 1.400 gramos. A edición, de
dous mil exemplares, esgotouse ós dous anos. O próximo mes de xaneiro,
coincidindo co noventa aniversario da traxedia, o citado autor publicará
unha reedición de peto, cunha tirada de mil exemplares. No Museo Naval
de Cádiz consérvase unha maqueta da Santa Isabel, aínda que a maior
parte da documentación se perdeu durante unha revolta sindical
ocorrida nesa localidade nos anos setenta.
Tamén en Vilagarcía de
Arousa gárdase unha maqueta artesanal realizada por José Antonio
Barreiro Romero, que a doou a esa localidade salnesá, moi relacionada
tamén coa historia do afundimento do barco de vapor Santa Isabel.
Ningún comentario:
Publicar un comentario